Arbetet framskrider i arbetsgruppen för standardavtal som inrättades av Kennelklubben år 2017. Avtalsutkasten ska ut på remiss i år. Avsikten är att de nya blanketterna ska träda i kraft i början av år 2020. Blanketterna som nu används gäller fram till slutet av år 2018. Vid behov fattas ett beslut om att förlänga deras användningstid fram till slutet av år 2019.

- De första versionerna av blanketterna, köpeavtalet och fodervärdsavtalet, färdigställs inom kort, berättar ordföranden för arbetsgruppen Harri Lehkonen.

Avtalsutkasten skickas ut på remiss till kenneldistrikt, grenförbund och specialklubbar. Arbetsgruppen för standardavtal behandlar sedan utlåtanden och lägger fram ett förslag till nya avtalsblanketter till Kennelklubbens styrelse. Kennelklubbens fullmäktige beslutar om ibruktagandet av de nya blanketterna på våren 2019, så att blanketterna kan tas i bruk från och med 2020.

- Det är viktigt att alla är aktiva på remissrundan, betonar Lehkonen.

vakiosopimustyöryhmä
Från vänster: Tuula Sario, Raisa Kiesi, Jenni Koutuaniemi, Harri Lehkonen, Markku Mähönen, Pauliina Lehtola och Maaret Tapio.

Mycket diskussion i arbetsgruppen

Medlemmar i arbetsgruppen för standardavtal är sakkunnig i konsumenträtt och utbildare Tuula Sario, representanterna för uppfödare Vesa Lehtonen, Jenni Koutuaniemi och Pauliina Lehtola samt ordförande för Kennelklubbens avelsvetenskapliga kommitté Maaret Tapio och Kennelklubbens verksamhetsledare Markku Mähönen. Sekreteraren för arbetsgruppen är Kennelklubbens jurist Raisa Kiesi.

- Arbetet i arbetsgruppen har varit ingående, begrundande, analytiskt och roligt. Det har varit trevligt att även om de frågor vi har behandlat inte har varit riktigt enkla, har vi hittat en gemensam ståndpunkt efter en lång och utförlig diskussion. Jag uppskattar den vidsynthet Kennelklubbens gäng har samt deras förmåga att gripa tag i svåra frågor på ett konstruktivt sätt, berömmer Tuula Sario.

- Eftersom jag inte själv äger en hund och är en jurist som arbetar med konsumenträtt, stöter jag ofta på problem i hundköp från en lite annorlunda synvinkel. Vanliga problem är oorganiserad verksamhet och handel, rescue-hundar och olämpliga hundägare – det är alltså inte fråga om ett alldeles litet problem. Jag skulle gärna se att Kennelklubben skulle ta en ännu starkare roll, varvid handel med hundar kunde styras mot en mera transparent riktning och valpar och vuxna omplaceringshundar skulle hitta till lämpliga familjer. Handel med valpar måste avskaffas från storbutikers bakgårdar och bilars bagageluckor. Utbildningen av uppfödare har en viktig roll, men också lagstiftningen måste förnyas i syfte att utveckla lagstiftningen som gäller handel med levande djur.

Också Vesa Lehtonen är nöjd med arbetsgruppens verksamhet, arbetsgruppens omfattande sammansättning samt att den juridiska expertisen är väl representerad.

- Vi har haft väldigt långa och genomgående diskussioner i arbetsgruppen. Jag måste erkänna att många frågor som är självklara för oss hundmänniskor är inte heller så självklara i samband med hundköp eller vid placering på foder. Efter diskussionerna har vi emellertid kommit fram till ett slutresultat som tillfredsställer alla parter. Och bäst av allt, allting utgår från lagen. Det om något garanterar ett enormt skydd för oss uppfödare vid händelse av konflikter.

- Problemet har varit den att vi inte har någon lag som skulle behandla handel med ett levande djur. Avtal har ingåtts inom lagens gränser, med prioritering på uppfödarens perspektiv. I de avtalsutkasten som nu färdigställs har man tagit hänsyn till de så kallade amatöruppfödarna samt de uppfödare som betraktas som näringsidkare.

Lehkonen tror att avtalsutkasten som nu ska ute på remiss tillfredsställer alla parter. Avtalsutkasten kan ännu redigeras inom lagens gränser efter remissrundan.

Harri Lehkonen, ordförande för Finska Kennelklubbens styrelse
harri.lehkonen@kennelliitto.fi