Jaktlagsenlig skyldighet att hålla hundar kopplade börjar torsdagen den 1 mars. Enligt lagen ska hundar hållas kopplade från och med början av mars fram till den 19 augusti. Detta tryggar en lugn fortplantningstid för vilda djur.

Under denna tid ska hundar alltid hållas kopplade eller så att de omedelbart kan kopplas. Hundar som med tillstånd av områdets ägare eller innehavare hålls på en gårdsplan eller i en trädgård eller på ett omgärdat område som är reserverat för hundar kan hållas okopplade.

Skyldigheten att hålla hundar kopplade gäller inte hundar som används för polisens, tullverkets, försvarsmaktens eller gränsbevakningsväsendets uppgifter eller hundar som dresseras för vall-, ledar- eller vakthundsuppgifter.

Även vid andra tidpunkter ska hundar hållas kopplade ifall markägaren eller jakträttsinnehavare inte har gett tillstånd till att hundar kan gå okopplade. På naturskyddsområden ska hundar hållas kopplade året runt.

Fåglar behöver lugn och ro på våren

Tidpunkten då flyttfåglar anländer varierar från år till år eftersom detta beror på temperaturen. Skyddsbiolog Antti Below på Forststyrelsen berättar att de fåglar som oftast anländer till först är lärkan, snösparven, skogsduvan, ringduvan och tofsvipan.

– Ibland har flyttfåglar börjat komma redan vid slutet av februari, men i år sätter fågelflyttningen säkert igång senare än så. Skogsfåglar kommer lite senare då snöläget varar lite längre i skogar än på öppna fält, och dessutom är näringstillgången sämre i skogar.

Hönsfåglar har redan börjat sitt parningsspel. Järpar, tjädrar och orrar är redan aktiva.

– För dem är dagslängden den utlösande faktorn för aktivitet snarare än temperaturen, berättar Below.

I synnerhet med tanke på hönsfåglar är det viktigt att man håller hundar kopplade från och med 1.3.

– Även om hunden inte var intresserad av fåglar vet fåglarna inte det utan förhåller sig till hunden som till vilket som helst rovdjur; alltså flyr de snabbt från spelplatsen. Det kan också vara att de undviker spelplatsen en tid efter störningen.

– Det har upptäckts att tjädrar inte nödvändigtvis vågar återvända till spelplatsen följande morgon om det har skrämts iväg dagen innan, preciserar Below.

Genom att hålla hundar kopplade tryggas en lugn fortplantningstid för vilda djur

Fåglar som häckar på marken börjar ruva vid april och då är det sannolikt att hundar förstör fågelbon, konstaterar Below.

– Redan det att hunden driver honan bort från boet då vädret är kyligt och går nära boet kan leda till att äggen i boet hinner kallna innan fågeln vågar sig tillbaka till boet för att ruva.

Brunsttid för däggdjur börjar också tidigt på våren och exempelvis grävlingar kan få ungar redan i mars.  Brunsten hos harar och fältharar är redan i gång. Genom att hålla hundar kopplade tryggar man fortplantningsfred för andra djur.

Skyldigheter för hundägaren också i ordningslagen

Enligt ordningslagen ska hundar alltid hållas kopplade i tätorter. Att hålla hunden okopplad är tillåtet endast i hundparker, på träningsplatser för hundar och på slutna gårdar. Också på dessa ställen ska hunden övervakas av sin ägare eller innehavare.

Ordningslagen föreskriver också att man ska se till att hunden inte kommer ut på motionsslingor eller andra likande löparbanor okopplad. Hundar får inte heller komma på allmänna badstränder, på områden som är reserverade som lekplats för barn, på torg under torgtid eller i skidspår som iståndsatts för allmänt bruk eller på idrottsplaner. Undantag utgörs t.ex. av särskilda hundskidspår.

Ytterligare information om lagstiftning som berör hundar

Bild: Mari Laukkanen, Forststyrelsen

För ytterligare information: viestinta@kennelliitto.fi