Kennelklubben öppnar utställningssystemet i Koiranet för specialutställningarnas utställningskommittéer. Då utställningskommittéerna anhåller om utställningar hos Kennelklubben kan de samtidigt också anhålla om tillstånd att använda utställningssystemet.

Då antecknar utställningskommittén anmälningstiderna, anmälningsavgifterna och domarförteckningen i systemet. Kommittén tar emot anmälningarna, samlar uppgifterna om anmälda hundar, utarbetar tidtabeller för utställningen och skickar anmälningsuppgifterna till utställarna. Ibruktagandet av systemet förutsätter att utställningsresultaten sparas i realtid till resultatsystemet genast i ringarna.

- Detta kan vara en bra möjlighet för utställningskommittéer som vill spara på kostnaderna som uppstår vid organisering av utställningen, säger utställningssekreterare Maarika Wallenius på Kennelklubben. Tjänsten kan också användas så att exempelvis ombrytningen av utställningskatalogen och utställningens PM görs av en utomstående tjänsteleverantör utifrån de uppgifter som fås från systemet.

Den nya möjligheten kan också utnyttjas av de utställningskommittéer som redan har anhållit om sina specialutställningar. Detta kan man komma överens om genom att kontakta Maarika Wallenius. Tillståndet för användningen av utställningssystemet kostar 30 euro. Avgiften faktureras i samband med att utställningen beviljas eller då en utställningskommitté som redan har anhållit om utställningen meddelar om att vilja ta systemet i bruk.

Till en början öppnas utställningssystemet för specialutställningarnas utställningskommittéer. Syftet är att också andra utställningskommittéer ska i fortsättningen få samma möjlighet.

När Kennelklubben har beviljat utställningskommittén tillstånd för användning av utställningssystemet meddelas Showlink om detta. Showlink kontaktar sedan utställningskommitténs kontaktperson och öppnar uppkopplingen till utställningssystemet för denne.  Kontaktpersonen ska vara medlem i Finska Kennelklubben.

- Showlink hjälper och ger råd i systemets användning vid behov, lovar servicedirektören Petra Sankelo.

Showlink kommer att arrangera ett informationstillfälle för specialklubbar tidigt på hösten. Där berättas mera om hur utställningssystemet används i praktiken. Närmare anvisningar publiceras också på Kennelklubbens webbplats.

Komihåglista för utställningsarrangörer

Utställningskommittén anhåller om tillstånd för utställningen hos Kennelklubben. Anhållan om utställning görs på en elektronisk blankett via Omakoira-tjänstens evenemangsdatasystem. Utställningsanhållan skickas sedan vidare till kenneldistriktet för förordande. Kenneldistriktet i fråga är det kenneldistrikt inom vars område utställningen arrangeras. Anhållan ska sändas in till kenneldistriktet senast 15 månader före utställningen. Kenneldistrikter informerar noggrannare om tidsfrister för anhållan om utställningar bland annat på sina webbplatser.

I utställningskommittén ska finnas tillräcklig kompetens till arrangering av utställning. Kommittén ska åtminstone bestå av ordförande, sekreterare, kassör, vice ordförande, arrangemangsansvarig, sekretariatsansvarig och domarsekreterare. Utställningssekreteraren ska vara en auktoriserad ringfunktionär eller exteriördomare. Ändringar i utställningskommitténs sammansättning ska meddelas till Kennelklubben.

Då utställningen arrangeras ska eventuella tillstånd för arrangemang tas i beaktande. Närmare uppgifter om fordrade tillstånd fås av den kommun inom vars område utställningen arrangeras.

Ytterligare information:
Direktiv som kompletterar utställningsreglerna samt instruktion för arrangemang av utställningar år 2017 (på finska)

Utställningssekreterare Maarika Wallenius
maarika.wallenius@kennelliitto.fi