Omakoira, Kennelklubbens elektroniska medlemsservice, togs i bruk i februari 2009. Den har alltså redan stått till medlemmarnas tjänst i fem år. Att tjänsten är viktig kan vi se av att drygt 100 000 av förbundets totalt 150 000 medlemmar redan har tagit Omakoira i bruk.

Den elektroniska tjänsten gör det lättare och bekvämare för medlemmarna att sköta sina ärenden med klubben, tack vare att den är tillgänglig på webben, dygnet runt. Medlemmarna kan enkelt och snabbt meddela ändringar i medlemsuppgifterna och kan beställa olika slags service som Kennelklubben tillhandahåller. Vissa av tjänsterna, bl.a. registrering av valpkullar, kostar mindre när de sköts via Omakoira.

Under de år som Omakoira varit i bruk har tjänsterna utökats betydligt. Under år 2009 utvecklades servicen kontinuerligt och många nya funktioner tillkom. Redan tidigt infördes registrering av valpkullar via Omakoira. Likaså skapades möjligheter för veterinärer och andra ID-märkare att elektroniskt fylla i uppgifter i databasen för ID-koder.

Något senare infördes möjligheterna att sköta betalningar via webbankerna, likaså kunde hundägare ansöka om championat på nätet. I samband med användningen av webbanker infördes ett system som gör att ankomsten av hälsodata och veterinärutlåtanden kunde visas på Omakoira. Möjligheterna att registrera ID-märkningen av individuella hundar samt att införa och ändra ägaruppgifter när en hund hade flera ägare har funnits sedan september 2009.

År 2010 utökades Omakoira-tjänsten så att inte bara personmedlemmar utan också föreningar kunde sköta registerärenden och inlämna verksamhetsrapporter på elektronisk väg, likaså blev det möjligt att underteckna uppfödarförbindelsen via webben. Hundregisterprogrammet utökades med möjlighet att införa internationella certifikat (CACIB) för vidareförmedling till det internationella organet Fédération Cynologique International (FCI), likaså kan elektroniska utlåtanden med tanke på försäkringsvärden och ändringar av dessa ges, med tanke på de internordiska utställningsreglerna.

Ett i Kennelklubbens databaser integrerat utställningssystem infördes, till att börja med för anmälningarnas del men från år 2012 är systemet heltäckande. Sparandet online av uppgifterna som hör till utställningssystemet testades under flera olika utställningar. Under utställningen FCI World Dog Show är det tänkt att samtliga resultat från alla bedömningsringar införs direkt i systemet med hjälp tablet-datorer. Under utställningen Hund2013 i december kunde redan nästan alla resultat sparas direkt för publicering online på Kennelklubbens webbplats.

De första röntgenbilderna som insänts i digital form behandlades inom Kennelklubben i december 2012. Möjligheterna att ta emot och ta ställning till digitala röntgenbilder testades under ett helt år i samarbete med tiotals pilotpolikliniker, och i december 2013 öppnades systemet och ställdes till alla klinikers förfogande. Införandet av ryggutlåtanden via Omakoira hade redan tidigare på hösten samma år kommit igång.

Annat som tagits med i Omakoira är sådant som registrering av importhundar och ansökan om kennelnamn på elektronisk väg. Kennelklubbens valpförmedling har kommit igång med användargränssnitt på finska, svenska och engelska. Utvecklingen av ytterligare tjänster för Omakoira pågår kontinuerligt.