Kennelklubbens sektor för kompishundar har accepterats som medlem i den internationella organisationen Animal Assisted Intervention International.

Målet med Animal Assisted Intervention International är att samla olika instanser som delar samma idé om de välgörande relationerna mellan människor och djur, med verksamhet som håller god kvalitet och som uppfyller överenskommen standard. Som fullvärdiga medlemmar godkänns föreningar som aktivt idkar djurassisterad verksamhet, med god organisation och med utbildade aktörer. Verksamheten förutsätts också uppfylla ett antal kriterier som föreningen ställt upp.

Åren 2012–2013 genomfördes ett tvåårigt projekt som startats av Kennelklubbens styrelse, Kompishundsprojektet, vars mål har varit att producera en strategi för kompishundsverksamheten, och en realiseringsplan som grundar sig på denna strategi. Kompishundsverksamheten är ytterst värdefull, den bygger på frivilligarbete och där ingår redan närmare tusen kompishundar jämte hundförare. Kennelklubben önskar vidareutveckla kompishundsfunktionerna, och det nu införda internationella samarbetet väntas vara ett viktigt tillskott när det gäller att garantera verksamhetens kvalitet.