Finska Kennelklubbens fullmäktige sammanträdde den 28 maj till ordinarie vårmöte på Hanaholmens Kulturcentrum för Sverige och Finland. 125 ledamöter var närvarande vid mötet. Fullmäktige handlade och godkände bokslutet och verksamhetsberättelsen för år 2016.  Det beslöts också att medlemsavgifterna för nästa år inte kommer att ändras.

Fullmäktige består av 143 ledamöter under innevarande mandatperiod. Av ledamöterna är 76 stycken nya, för en del är fullmäktigeuppdraget emellertid inte nödvändigtvis något nytt.

- Det är viktigt att alla Kennelklubbens förtroendevalda känner till föreningens stadgar och mål, underströk fullmäktigeordförande Eeva Anttinen som öppnade mötet.

Hon lyfte också fram sin oro över ifall det finns tillräckligt med överdomare och funktionärer för prov och tävlingar. Antalet deltagare i prov och tävlingar har ökat kraftigt under de senaste åren då bl.a. rallylydnad har ökat i popularitet.

- Vårt mål för framtiden är att väcka ungdomars  intresse för funktionärsuppdrag, Anttinen väckte diskussion.

Helena Suni utsågs till Kennelklubbens hedersmedlem

På fullmäktigesammanträdet kom man också ihåg aktiva medlemmar i kennelsamfundet. Som Kennelklubbens nya hedersmedlem utsågs Kennelklubbens före detta styrelseordförande Helena Suni, som beklädde posten i många år. Hon var styrelseledamot under en lång tid och är en av de mest långvariga styrelseordförandena i Kennelklubbens historia. Suni har lång erfarenhet inom hundsport.

Harri Lehkonen, Kennelklubbens nuvarande styrelseordförande, överräckte förtjänsttecken i guld åt Sakari Poti, Antero Viitanen, Erkki Savolainen, Seppo Tiihonen, Markku Taulavuori och Voitto Pulkkinen.

Valkoturkki vann specialklubbarnas tidskriftstävling

Årets specialklubbstidskrifter 2017 belönades vid sammanträdet. Priserna utdelas efter förslag av Tapio Eerola, huvudredaktören på Koiramme - Våra hundar:

1:a pris Valkoturkki (Suomen Samojedinkoirayhdistys), huvudredaktör Riitta Tuomaala

2:a pris Rottweiler (Finlands Rottweilerförening), huvudredaktör Elina Laaksonen, redaktionssekreterare Eija Ojanen

3:e pris Ridgeback (Finska Ridgeback-föreningen) huvudredaktör Outi Lilja

Tidskriften Valkoturkki har publicerats i 49 års tid. Tidskriften trycks delvis svartvit.

Inga förhöjningar i medlemsavgifter för nästa år

Mötet fattade beslut om medlemsavgifterna för år 2018:

Personmedlem 40 euro
Familjemedlem 21 euro
Juniormedlem (under18 år) 24 euro
Medlemsförening 40 euro
Kenneldistrikten får behålla Kennelklubbens medlemsavgifter som bärs upp av medlemsföreningar år 2018, utan att de är redovisningsskyldiga till Kennelklubben.

Kartläggning av ny lokal till Kennelklubbens kansli

Verksamhetsledaren Markku Mähönen berättade om planerna för en möjlig ny lokal till Kennelklubbens kansli. Styrelsen har utrett situationen för en fastighet i Esbo på adressen Blåbergsvägen 7. Utredningsarbetet fortsätter. Fastighetsärendet tas upp på nytt på fullmäktigesammanträdet i höst.

Kennelklubben anhåller om medlemskap i Konsumentförbundet

Fullmäktige beslöt att Kennelklubben anhåller om ordinarie medlemskap i Konsumentförbundet. Ordinarie medlemskap är till nytta för Kennelklubben. I synnerhet skulle Konsumentförbundets juridiska tjänster och rådgivning samt utbildningar vara ett värdefullt tillskott vid utvärderingen av frågor som berör konsumentskydd och köp av hund. Som medlem skulle Kennelklubben inte vara tvungen att betala separata avgifter för Konsumentförbundets tjänster.

Ett fullmäktigebeslut för eventuell utträde från Konsumentförbundet behövs inte ifall styrelsen i ett senare skede anser utträde vara nödvändigt.

Ändringar i championatbestämmelser

Kennelklubbens fullmäktige beslöt också om ändringar i championatbestämmelser för centralasiatisk ovtcharka, basset fauve de bretagne samt schweiziska små stövare berner, jura, luzerner och schwyzer.

Närmare upplysningar om ändringarna kan du läsa här.

Tidsramen för arrangemang av riksomfattande Kilpa-, Haukku- och Hirvenhaukut-matcher utvidgas

Fullmäktige beslöt om ändringar i reglerna för arrangemang av riksomfattande Kilpa-, Haukku- och Hirvenhaukut-matcher. Haukku-matchen kan i fortsättningen arrangeras under oktober-november månad. Tidigare krävdes det att matchen arrangeras mellan det andra veckoslutet i oktober och det andra veckoslutet i november. Bakom beslutet ligger ändringen i jaktlagen om tidpunkten för älgjaktens början.  Ändringen leder till press vid införskaffandet av jämlika terränger. Således ger utvidgningen av tidsramen för arrangemang provarrangören en chans att planerna tidspunkten för provet med beaktande av regionala faktorer.

Fullmäktige beslöt också om ett tillägg i reglerna för arrangemang av dessa matcher. Enligt tillägget får domaren som verkar i Haukku- och Hirvenhaukut-matcherna inte vara uppfödare, ägare eller besittare till en hund som deltar i matchen. Domaren får inte heller vara hundägarens familjemedlem.

Därtill beslöts att reglerna för arrangemang av dessa matcher ändras till riktlinjer. I fortsättningen är det Kennelklubbens styrelse som fattar beslut angående riktlinjerna och inte längre fullmäktige.

Ändringarna träder i kraft 1.8.2017.