År 2023 går mot sitt slut och på söndag firar många det nya året på traditionellt sätt med fyrverkerier. Men knastret från raketer och blinkande ljus kan skrämma en hund. När du är utomhus med en hund är det viktigt att fokusera helt på hunden. Hemma är det bra att leva så normalt som möjligt och skapa ett tryggt ställe för hunden att vistas.

De höga ljuden och det färgglada ljuset från raketerna vid årsskiftet kan skrämma många hundar. När en hund blir rädd kan den försöka rymma. För att förhindra ett hunden eventuellt rymmer kan man använda både halsband och sele om möjligt. Du kan också fästa en bricka på halsbandet, med ägarens kontaktinformation. Hemma är det bra att observera hunden och se till att den inte kommer ut om den blir rädd, till exempel genom en dörr som är på glänt.

Om din hund rymmer ska du kontakta organisationer som letar efter bortsprungna djur. Sådana organisationer är Etsijäkoiraliitto (tfn 040 724 8614 Suomen etsijäkoirat ry (tfn 040 968 5985 samt Vainu – Eläinetsijäkoirat (tfn 041 805 9423). Lär dig i förväg känna organisationen i ditt område och hur den fungerar. Om din hund kommer åt att rymma ska du dela ut en anmälan om ett försvunnet djur i ett så brett område som möjligt. Speciellt i sociala medier kan information spridas snabbt. En medlem i Finska Kennelklubben kan också anmäla sin hund som försvunnen i mobilappen Omakoira.

Om din hund har starka rädslor bör du diskutera med din veterinär i förväg om hur du på bästa sätt kan hjälpa den. Vid behov kan din veterinär ordinera lugnande medel för din hund för att lindra ångest och rädsla. Ta inte med din hund för att titta på fyrverkerier, även om den inte verkar vara rädd för raketer och ljudet från dem.

När du är hemma är det viktigt att leva ett så normalt liv som möjligt. Det är en god idé att förbereda ett välbekant och tryggt utrymme för din hund där den kan vistas i lugn och ro. Ett hemtrevligt bakgrundsljud, såsom TV eller musik, kan också vara till hjälp. Gardiner kan dras framför fönster så att hunden som är hemma får så lite som möjligt syn på blinkande ljus. Se till att hunden kan gömma sig i sitt eget säkra utrymme om den vill. Du kan också ge hunden en godbit, till exempel ett ben, som den kan tugga på, men det kan hända att inte ens en välbekant godbit smakar. En rädd hund vill eventuellt inte äta något.