Faraohunden Bazinga Gonna Be A Mighty King från Norge var vackraste hund på Helsinki Winner 2022. Hunden ägs av Simon Tien Hansen. Utställningens bästa hund utsågs av Francesco Cochetti. 5040 hundar deltog i utställningen.

Dagens bästa veteran var engelsk springer spaniel Adamant's Take The Cake som ägs av Alex och Nina Waldvogel. Dagens bästa veteran utsågs av Laurent Heinesche, Luxemburg. Bästa uppfödargrupp var svarta dvärgschnauzers från Eija Nurmelas och John Nieminens kennel Big Paw’s, domare Harry Tast.

Resultat från finaltävlingarna på Helsinki Winner 2022 finns här.

336 olika raser var representerade på dagens utställning. Flest anmälda hundar fanns i raserna whippet (83), finsk lapphund (80), dalmatiner (61), shetland sheepdog (60) och staffordshire bull terrier (59)

På utställningen deltog hundar från 14 olika länder. Flest utländska deltagare kom från Sverige (273), Estland (132) och Norge (133). Längsta resan till utställningen hade deltagarna från Spanien.

På utställningsdagen tävlades också årets sista FM-kvaltävling i junior handling, med belgiska Kathleen Roosens som domare. Tävlingen genomfördes med deltagarna indelade i två åldersgrupper. Den yngre åldersgruppen vanns av Amanda Saares, som tävlade med en silky terrier. Den äldre åldersgruppen vanns av Sanni Lähde med en strävhårig fox terrier. Vinnarna av åldersgrupperna tävlade till sist om vem som blir dagens bästa junior handler. Vidare till söndagens Finska Mästerskapsfianl går Sanni Lähde från åldersserien 14–17-åringar.

Helsinki Winner 2022 BIS

Till Best in Show på Helsinki Winner 2022 valdes faraohunden Bazinga Gonna Be A Mighty King som ägs av Simon Tien Hansen. Best in Show-pokalen överlämnades av domare Francesco Cochetti samt försäljningschef för Agria Eläinvakuutus Jan Waronen, vinnarutställningskommitténs ordförande Kari Järvinen och vice ordförande Kimmo Mustonen. Foto: Jukka Pätynen.

BIS kasvattaja pe 2.12.2022

Utställningens bästa uppfödargrupp var svarta dvärgschnauzers från Eija Nurmelas och John Nieminens kennel Big Paw's. Dagens bästa veteran utsågs av Harry Tast. Foto: DogXpress / Heidi Örling

BIS VET pe 2.12.2022

Dagens bästa veteran var Adamant's Take The Cake som ägs av Alex och Nina Waldvogel. Dagens bästa veteran utsågs av Laurent Heinesche. Foto: DogXpress /Heidi Örling