Genom forskningen och tillsammans med specialklubbar kan man skapa en bas för välmående kortnosade hundar. Liisa Lilja-Maula arbetar som veterinär på Finska Kennelklubben. Forskningen förverkligas som deltidsarbete på veterinärmedicinska fakulteten på Helsingfors universitet.

Skallen hos kortnosade hundraser, t.ex. bulldoggar och mopsar, utsätter dem för flera allvarliga luftvägssymtom och försämrar deras belastningstolerans avsevärt mycket. Symtomen blir ofta värre med åldern. Det naturliga sjukdomsförloppet har emellertid aldrig beskrivits.

Populariteten av flera kortnosade hundraser har ökat både i Finland och utomlands. Syftet med Lilja-Maulas forskning är att utveckla ett konditionstest för kortnosade hundraser (mops, bulldogg, fransk bulldogg) som ska vara enkel att genomföra. Testet kan användas som ett avelsverktyg med hjälp av vilket det går att bedöma hundarnas belastningstolerans och luftvägssymtomens svårighetsgrad. Forskningen beskriver dessutom luftvägssyndromets naturliga sjukdomsförlopp hos dessa raser, med början från hundar i avelsålder, och förändringar i inflammationsmarkörer i serum då sjukdomen framskrider.

- Jag vill tacka alla aktiva representanter för specialklubbar, hundägare och förstås själva hundar som hittills har varit med i forskningen och i utvecklingen av testet. Uppföljningsstudien ska precis börja, jag hoppas att vi ser på nytt så många av de hundar som redan tidigare har deltagit i forskningen som möjligt, önskar Lilja-Maula.

Liisa Lilja-Maula arbetar som veterinär på Finska Kennelklubben. Bild: Essi SInikorpi

För ytterligare information
Liisa Lilja-Maula
Veterinär, Kennelliitto