Ifjol registrerade Finska Kennelklubben 46 546 valpar, vilket är 300 valpar mer än året innan. Labrador retriever fortsatte öka i popularitet och har toppat listan redan i åtta år. Den näst populäraste rasen är jämthunden och tredje platsen togs av finsk stövare.

Labrador retrievern slog sitt gamla registreringsrekord från år 1991; ifjol registrerades 2 125 labradorvalpar. Rasen som gått mest ner i popularitet av hundraserna i topp tio är norsk älghund, grå, som gått ner tre trappsteg och återfinns nu på plats 10.  I övrigt skiftade placeringarna i topp tio endast med ett steg upp eller ner, och ingen överraskande ras kom med på listan.

Populariteten av raserna som tillhör gruppen sällskapshundar är nedåtgående. Ännu tio år sedan återfanns exempelvis cavalier king charles spaniel bland de tio populäraste hundraserna. Antalet registreringar sjönk också för terriers, vakthundars och stövarnas del.

Ur statistiken framgår också att till exempel flera vinthundar, så som whippet, samt vorsteh och lagotto romagnolo har ökat i popularitet.

Lapska vallhundar ökade i popularitet

Finska stövaren behöll sin plats i topp tre, trots att det ifjol registrerades ca 200 valpar färre än året innan. Antalet registreringar av finska lapphundar och karelska björnhundar sjönk med ca 100 individer. Också ett mindre antal finska spetsar registrerades.

– Även om antalen registreringar av inhemska raser var harmfullt låga under jubileumsåret för Finlands självständighet, är det ändå fint att den lapska vallhunden nådde sitt personliga rekord med 341 valpar, konstaterar Tapio Eerola, chefredaktören för tidskriften Koiramme – Våra hundar.

De inhemska raserna har lyfts fram en hel del av media under Finlands jubileumsår. Det arrangerades också särskilda tillfällen för uppfödare av inhemska raser och information om raserna delades ut på olika evenemang runtom i Finland.

– Jubileumsårets verkningar syns förhoppningsvis i rasernas popularitet under kommande år. Kennelklubben fortsätter det aktiva arbetet för våra inhemska hundraser. Vi är exempelvis med och skapar en genbank för finska hundraser i projektet som koordineras av Naturresursinstitutet. Vi vill också att finska spetsen och jakttraditionen ska införas i Unescos lista över immateriella kulturarv, berättar Kennelklubbens styrelseordförande Harri Lehkonen.

Populäraste hundraserna i Finland år 2017

I parentes anges antalet registreringar år 2016.

1. labrador retriever 2125 (2032)
  2. jämthund 1649 (1322)
  3. finsk stövare 1364 (1584)
  4. tysk schäferhund 1305 (1273)
  5. finsk lapphund 1181 (1281)
  6. golden retriever 1149 (1193)
  7. shetland sheepdog 1098 (918)
  8. jack russell terrier 929 (876)
  9. dvärgschnauzer 908 (762)
  10. norsk älghund, grå 771 (921)

Läs mera om registreringar i tidskriften Koiramme – Våra hundar, nummer 1–2/2018 och på webbtidningen (på finska).

Koiramme – Våra hundar
Tapio Eerola