Kennelklubben belönade Hjältehundarna 2022 på Koiramessut på söndag. 13 hundar hade kommit till premieringsceremonin.

I år belönades 28 hundar med titeln Sankarikoira – Hjältehund. Dessutom tilldelades ett hedersomnämnande till 13 hundar. Hederstiteln Hjältehund kan tilldelas en hund som på ett betydande sätt har bidragit till att ett eller flera människoliv har räddats.

Priserna utdelas av riksdagsledamot Pihla Keto-Huovinen, som är vice ordförande för riksdagens arbetsgrupp för djurassisterad verksamhet, Eeva Anttinen, ordförande för Kennelklubbens fullmäktige, och Jan Waronen, försäljningschef på Agria Eläinvakuutus.

I år tilldeladedes titeln till riesenschnauzer Aada, faraohund Adele, maremmano-abruzzese Duca, breton Friida, pointer Gin, blandras Kaapo och australian cattle dog Konsta, blandras Kultu, dvärgschnauzer Laila, kleinspitz Levi, labrador retriever Meri, berner sennenhund Minttu, kleinspitz Myy, nova scotian duck tolling retrievers Namu och Nappi, norrbottenspetz Noita, blandras Pepe, dvärgtax Pirkko-Hillary, lapsk vallhund Reino, border collie Rocky, rottweiler Rudi, dobermann Ruuti, golden retriever Taika, ungersk vizsla Tauno, blandras Tessu, cane corso Veera, finsk spets Vili och långhårig collie Vinny.

Hederstiteln fick dogo canario Amon, keeshond Batman, långhårig collie Hermanni, blandras Jerry, bladnras Känkkäränkkä, dvärgpinscher Lyyli, pomeranian Netta, chihuahua Nuppu, jack russell terrier Pulla, korthårig collie Roger, yorkshire terrier Sisu, american fox hound Uuno och labrador retriever Viivi.

Läs mera om hjältehundarna 2022 här (på finska).