Finska Kennelklubben ska ta i bruk ett gångtest för kortnosade hundraser. Gångtestet kommer att ha status som en officiell hälsoundersökning.  Likartade test är under utveckling också i andra länder i Norden. I Tyskland och i Nederländerna har kortnosade dvs. brakycefala hundar utvärderats med gångtest redan i några år.

- I Finland har gångtestet utvecklats i samarbete med Kennelklubben och forskare i veterinärmedicin på Helsingfors universitet, berättar genetisk sakkunnig Katariina Mäki. Ursprungligen började forskningen efter initiativ av specialklubben för mopsar i Finland, Suomen mopsikerho ry. Forskning pågår fortfarande i form av VML Mimma Aromaas doktorsavhandling. Tre brakycefala raser omfattas av forskningen: mops, engelsk bulldogg och fransk bulldogg.

- Enligt de preliminära resultaten kan det konstaterats att med gångtest är det möjligt att identifiera hundar som andas bra respektive dåligt. Denna indelning kan nu utnyttjas då man fattar avelsbeslut. I framtiden är det möjligt att med hjälp av data som samlats in från gångtest och med forskning bedöma både hur testet fungerar i praktiken och betydelsen av avelsval för förekomsten av andningsbesvär.

Testet har i våras prövats två gånger i Kennelklubbens utbildningslokal i Klövskog, en gång inomhus och en gång utomhus.  Erfarenheterna av testet var positiva.  Testet är lätt att arrangera och hundägarna var ivriga på att delta. Tillsvidare har sju veterinärer utbildats till att verka som övervakande veterinär vid testtillfällen.  I framtiden underlättas testarrangemangen av att testet kan utifrån erfarenheterna från försökstillfällena anordnas också utomhus, förutsatt att temperaturen är lämplig.

Kennelklubbens avelsvetenskapliga kommitté godkänner instruktionen för genomförande av gångtest på sitt möte den 13 juni. Instruktionerna läggs upp på Kennelklubbens webbplats efter det.  Det är frivilligt att delta i gångtestet.

Hälsofrämjande arbete för brakycefala raser också inom Nordiska Kennelunionen

Utöver införandet av gångtest har Kennelklubben flera projekt igång, med målet att främja hälsan hos brakycefala raser.

Finska Kennelklubben har verkat som ordförandeland i en arbetsgrupp för brakycefala hundraser som utsetts av Nordiska Kennelunionen (NKU). Arbetsgruppen består av specialklubbars representanter samt veterinärer, genetiker och exteriördomare. Arbetsgruppens rapport har nu färdigställts.

- I rapporten konstateras att luftvägssyndromen som allmänt förekommer hos brakycefala hundraser orsakar allvarliga hälsoproblem, berättar arbetsgruppens ordförande Kirsi Sainio.  Syndromen kommer till uttryck på olika sätt hos olika raser och kräver också rasspecifika åtgärder. I rapporten konstateras att en hund med andningsbesvär eller en hund som har genomgått operation på grund av besvären inte ska användas i avel. För att minska förekomsten av syndromen rekommenderas det att endast hundar utan överdrivna drag används i avel. Dessa frågor har också tagits upp i Kennelklubbens allmänna avelsstrategi som trädde i kraft år 2012 och som gäller alla hundraser.

NKU:s rapport uppmanar till att

• öka och effektivera upplysningen av exteriördomare, uppfödare och valpköpare om drag i anslutning till luftvägssyndrom
  • utveckla och ta i bruk hälsoundersökningar för avelshundar
  • insamla data om friska individer i raserna exempelvis med avelsgranskningar
  • utveckla det gemensamma nordiska hälsoenkäten rörande brakycefala hundraser
  • främja datainsamling av hundar som uppvisar symptom och hundar som genomgått operation samt
  • internationell påverkan så att rasstandarderna ska uppmuntra till att avla hälsa och funktionell exteriör istället för överdrivna drag i rasen

Specialklubbar och kennelklubbar kan enbart påverka aveln av registrerade hundar. I rapporten framförs också åtgärdsförslag till myndigheter för att främja hälsan på oregistrerade brakycefala hundar.

De flesta av åtgärderna som framförs i rapporten förverkligas redan i Finland. - Kennelklubben vidareutvecklar samarbetet mellan specialklubbar, veterinärer, hunduppfödare och hundägare samt kennelklubbar i andra länder, betonar Katariina Mäki.

AFD, genetisk sakkunnig Katariina Mäki
Finska Kennelklubben