Många hundar är rädda för nyårsfyrverkerier, deras lukt, hårda ljud och blänkande ljus. Det är viktigt för alla att fyrverkerier skjuts endast under tillåten tid på nyårsnatten klockan 18–02.

Det lönar sig att rasta hunden i god tid före smället kör igång. Att ägaren beter sig normalt gör det lättare för en rädd hund att slappna av. Hitta på något roligt att göra inomhus och täck ljudet utifrån genom att ha televisionen på i bakgrunden.

– Om du vet att din hund lider av kraftiga symptom på grund av rädslan, kan det vara en god idé att ta upp saken på förhand med den egna veterinären, råder Kennelklubbens veterinär Liisa Lilja-Maula.

– Även om hunden inte var rädd för fyrverkerier, lönar det sig inte att ta med den ut och titta på fyrverkier. Förutom ljud och ljus reagerar hundarna också till lukten av krut. Därför lönar det sig att undvika situationer där hunden kan bli rädd för kombinationen av alla dessa.

Var uppmärksam redan dagarna före nyåret då du rastar din hund och se till att hunden inte kommer loss. En rädd hund kan också försöka rymma via en dörr som står på glänt.

Om hunden trots allt lyckas rymma, följ de specifika instruktionerna som getts av Etsijäkoiraliitto (rulla ner på sidan för instruktioner på svenska) och dela anmälan om en försvunnen hund i en så stor utsträckning som möjligt. Det lönar sig för var och en att ta hundens lukt i förvar redan på förhand ifall man behöver hjälp av en sökarhund. Detta är viktigt i synnerhet i hushåll där det finns flera hundar, varvid det finns flera blandade lukter i leksaker och hundens tillbehör.

– Största delen av hundarna som rymmer på nyåret är hundar som aldrig förut har varit rädda för fyrverkerier, berättar Lena Lundell från Etsijäkoiraliitto. Det lönar sig att granska att alla sömmar på selar, halsband och koppel är hela och dessutom justera tillbehören tillräckligt spänt, råder hon.

– Flera hundar har i vardagen så lösa halsband och selen att hunden kan backa sig loss från dem.  För de allra känsligaste hundarna rekommenderar vi att rastturerna sker i dubbelutrustning; hunden har på sig både halsband och sele så att kopplet sitter fast i dem båda eller så att ett koppel är fast i halsbandet och ett annat i selen. Det är betydligt mycket lättare att förebygga att hunden rymmer än att leta efter en bortsprungen hund och försöka locka den fast igen.

För ytterligare information

Finska Kennelklubben