Finska Kennelklubben belönade Finlands hundvänligaste kommun på Kommunmarknaden i Helsingfors den 13 september. Tävlingens vinnare blev Mäntsälä. Kannus och Pello fick hedersomnämnanden. Syftet med tävlingen är att främja hundvänligheten i kommunerna.

Enligt en uppskattning av Taloustutkimus finns det cirka 800 000 hundar i Finland. Vart femte hushåll har en hund. Människor motionerar och utövar olika aktiviteter tillsammans med sina hundar.

– Kommunernas hundtjänster och hundvänlighet påverkar hundägares och aktiva hundvänners vardag på många sätt. Bra tjänster underlättar motion och aktiviteter med hund samt främjar hundens välbefinnande. Aktiva hundvänner kan å sin sida ge mycket till kommunen genom att samla människor från olika delar av Finland till evenemang på kommunens område eller genom att bringa välbefinnande till många människor i olika åldrar genom olika hundassisterade aktiviteter. För att inte tala om det faktum att hundar bidrar till att finländare rör på sig mer än två miljoner gånger per dag, och är älskade familjemedlemmar, säger Esa Kukkonen, styrelseordförande för Finska Kennelklubben.

I tävlingen ”Finlands hundvänligaste kommun” bedömdes kommunernas hundvänlighet ur tre olika perspektiv – vilka hundtjänster kommunen erbjuder, i vilken utsträckning kommunen i allmänhet är positivt inställd till hundar och hur hundar och aktiva hundvänner beaktas i beslutsfattandet. Kommunerna besvarade ett elektroniskt formulär med sammanlagt 14 frågor, och juryn för tävlingen valde ut vinnarna baserat på svaren.

I Mäntsälä är en positiv inställning till hundar en del av kommuninvånarnas vardag

Mäntsälä, som valdes till Finlands hundvänligaste kommun, är en mycket hundvänlig kommun som är positivt inställd till hundtjänster och som har förstått hur man kan underlätta vardagen för hundägare. Kommunen fungerar som en aktiv partner till hundvänner, och har lockat till sig mångsidig företagsverksamhet som betjänar aktiva hundvänner över ett vidsträckt område.

Mäntsälä tillhandahåller utrymmen som aktiva hundvänner kan använda sig av. Det finns mångsidiga möjligheter för hundar att vara ute och röra på sig: motionsspår, en hundskog, badmöjligheter, en tummelplats för hundar och ett spår för spannkörning med hund. Det finns sopkärl längs rutterna, och kommunen tillhandahåller hundbajspåsar för hundens efterlämningar. Inom kort kommer det att finnas två utbildnings- och träningshallar i kommunen.

I Mäntsälä finns en betydande koncentration av hundtjänster. Det finns en veterinärjour vid den klinik som drivs av Helsingfors universitet. Kliniken driver också sin verksamhet dagtid. Dessutom finns det två privata veterinärkliniker i kommunen, som erbjuder nästan alla typer av veterinärtjänster. I kommunen finns en djurtillbehörsaffär och tre leverantörer av utbildningstjänster. Det finns två trimningsföretag och flera hundmassörer samt hundpensionat, varav ett drivs av studerande vid yrkesinstitutet Keuda. I Mäntsälä finns även en mögelhundstjänst. Hundrelaterade tjänster finns samlade på kommunens webbplats www.mantsala.fi/koirankanssa.

I Mäntsälä finns en aktiv klubb för hundaktiviteter samt en kennel- och jaktförening, som har goda möjligheter att bedriva verksamhet i kommunen. I Mäntsälä finns flera hundskogar samt träningsfält och maneger, som kan användas för olika hundaktiviteter.

– Mäntsälä kommun är mycket glad och stolt över detta fina erkännande som kommunen nu har fått i Kennelklubbens tävling. Vårt mål är att vara den bästa orten för vardagsliv, och för oss i Mäntsälä är det viktigt att vardagen för våra lurviga familjemedlemmar också flyter smidigt och bekvämt. Våra grundläggande tjänster som relaterar till hundar fungerar bra, och Mäntsäläområdet erbjuder också ett utmärkt utbud av tjänster och fantastiska möjligheter att utöva olika hundaktiviteter, allt från aktiviteter under promenader till mer målinriktade aktiviteter, berättar Hannu Laurila, Mäntsäläs kommundirektör.

Kannus och Pello fick hedersomnämnanden

Till tävlingen ”Finlands hundvänligaste kommun” kom sammanlagt 18 ansökningar. Bland dem fanns många ansökningar av hög kvalitet, så valet av vinnare var inte enkelt för tävlingsjuryn. Bland de tävlande fanns både tillväxtkommuner och små landsbygdskommuner. Förutom vinnaren ville juryn även belöna två andra kommuner med ett hedersomnämnande.

Kannus, som fick ett hedersomnämnande, har gjort sin positiva inställning till hundar till en tilldragande faktor för den lilla staden på landsbygden. Hundbranschen är starkt närvarande i kommunens utbildningstjänster. I kommunen drivs det också företagsverksamhet inom hundbranschen. Kommunen erbjuder mångsidiga möjligheter för hundar att vara ute och röra på sig. En ny hundinhägnad på 1,4 hektar, en av de största i Finland, är under uppbyggnad i kommunen.

På kommunens område finns nästan hundra sopkärl för hundens efterlämningar i centrum och längs friluftsleder. I Kannus är hundar välkomna nästan överallt, med undantag för livsmedelslokaler och sterila vårdlokaler.

Det finns en kennellinje vid yrkesinstitutet som hör till Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä (Kpedu). Den veterinärmedicinska linjen vid Kannus gymnasium och Kpedus pensionat för sällskapsdjur är tilldragande faktorer som kommunen har satsat på. Nästa steg är att bygga en ännu bättre inomhushall i anslutning till Kpedus utbildningsenhet.

Pello, som fick det andra hedersomnämnandet, är en liten, aktiv kommun där man har lyft fram hundens centrala roll som motionssällskap och människans bästa vän. Hundarna har mångsidiga möjligheter att vara ute och röra på sig. På vintern kan du åka skidor med din hund på nästan hela det hundra kilometer långa skidspårsnätverket. Längs kommunens gång- och cykelvägar finns regelbundet utplacerade sopkärl för hundens efterlämningar samt hundbajspåsar som tillhandahålls av kommunens avfallshanteringsbolag. I kommunen finns en mycket aktiv klubb för hundaktiviteter, som har ett nära samarbete med kommunen.

Det finns företagare inom hundbranschen som driver sin verksamhet i en hall som ligger på kommunens område, och aktiva hundvänner har möjlighet att hyra hallen till ett förmånligt pris. Hallen används också som idrottslokal för idrottslektioner inom kommunens grundläggande utbildning, och Pello kommun kompenserar användningen genom ett regelbundet hyresavtal med den lokala kennelklubben.

Kommunen använder sig av en elektronisk informationstjänst, där du kan kontrollera den senaste uppdateringen om hundskidspårens skick. Information om kommunens hundrelaterade evenemang kan annonseras på kommunens sociala mediekanaler, i evenemangskalendern på kommunens webbplats samt i kommunens nyhetsbrev ”Kuntatiedote” som publiceras en gång i månaden i tryckt format.

Tävlingen ”Finlands hundvänligaste kommun” är en del av temaåret ”Hunden som medborgare”

Tävlingen ”Finlands hundvänligaste kommun” tillkännagavs för kommunerna i april. Tävlingen är en del av Finska Kennelklubbens temaår, ”Hunden som medborgare”, under vilket Kennelklubben på många olika sätt lyfter fram hundens betydelse i samhället och även strävar efter att förbättra hundens ställning.

I tävlingens jury ingick Jussi Liimatainen, medlem i Kennelklubbens styrelse och ansvarig för temaåret ”Hunden som medborgare”, Marko Björs, företagare, Sara Ikävalko, stadsplanerare och Helena Suni, hedersordförande för Kennelklubben.

Mer information:

Finska Kennelklubbens styrelseordförande