Finska Kennelklubben har överfört sammanlagt 17 finska lapphundar och lapska vallhundar till Ej för avel-registret (EJ-register). Bakom beslutet ligger djurskyddsbrott som två kennlar som föder upp dessa raser har begått och som har gett anledning till att misstänka härstamningens riktighet av sammanlagt åtta valpkullar. I en del fall har man inte kunnat bekräfta härstamningen pga. avsaknad av prov och i andra har härstamningen visat sig vara oriktig.

Att känna till hundens bakgrund utgör ett fundament för hundavel. Om det inte finns tillräckligt med information om hundens bakgrund, går det inte att säkerställa att den planerade kombinationen har de bästa möjliga förutsättningarna för producering av avkommor som är friska, välmående, typiska för sin ras och har god mentalitet.

Kennelklubben och specialklubbar samarbetar för att säkerställa att uppgifterna om härstamning av hundar som används i avel är riktiga. Ifall det finns oklarheter i härstamningsuppgifterna av en hund som används i avel, kan Kennelklubben förutsätta att hundens härstamning verifieras. Om härstamningen inte kan verifieras, kan hunden enligt Registreringsbestämmelserna inte användas i avel och överförs till EJ-registret.

Härstamningen av åtta valpkullar utreddes

Specialklubben Lapplands hundar rf kontaktade Finska Kennelklubben år 2017 med anledning av djurskyddsbrott som behandlades av myndigheter och som gällde två uppfödare av finska lapphundar och lapska vallhundar. Hundar i dessa kennlar dömdes senare förverkade till staten.

Till följd av uppfödarnas djurskyddsdomar, det stora antalet hundar i deras kennlar och Kennelklubbens granskning av registreringar avseende respektive hundar uppstod en motiverad misstanke om huruvida hundar registrerade av dessa uppfödare härstammar från de föräldrar som meddelats i samband med registreringen.

Utifrån specialklubbens framställan beslöt Kennelklubbens styrelse på sitt möte 15.6.2017 att härstamningen av åtta valpkullar, som fötts under åren 2015–2016, bör verifieras. Styrelsen beslöt att ifall härstamningen av hundar från dessa valpkullar inte visar sig vara riktig, överförs hundarna till EJ-registret utan uppgifter om föräldrar.

På grundval av styrelsebeslutet har Kennelklubben nu överfört totalt 17 finska lapphundar och lapska vallhundar till EJ-registret. I en del fall har man inte kunnat bekräfta härstamningen pga. avsaknad av prov, i andra har härstamningen visat sig vara oriktig.

Lista över hundar som överförts till EJ-registret:

Tillräckliga prov av alla hundar kunde inte fås i samband med härstamningsundersökningarna. Därför ombes ägarna till dessa hundar kontakta Kennelklubbens avelssekreterare Heidi Karjalainen, ifall de kan bidra med ytterligare uppgifter om hundarnas härstamning.

Specialklubben bedriver en kampanj för ansvarsfull hunduppfödning

Lapplands hundar rf är orolig över det ökade utbudet av oregistrerade och till sitt ursprung diffusa finska lapphundar i Finland.

- Uppfödning av våra raser grundar sig fullt på riktiga stamtavlor. Avelsrådgivning, antalet avkommor, hälsodata och övrig uppföljning som görs med hjälp av statistik baserar sig på rätta hundar endast när riktiga föräldrar har antecknats för hundarna. Vi ber att frågan tas på allvar i hela lapplandshundkretsen, vädjar Sari Laitinen, ordförande för Lapplands hundar rf.

Lapplands hundar rf har startat en upplysningskampanj vars syfte är att påminna valpköpare om att det alltid lönar sig att köpa en lapplandshund av en ansvarsfull uppfödare. Kampanjmaterial finns på adressen www.puhdaslappalaiskoira.fi.

Heidi Karjalainen
Finska Kennelklubbens avelssekreterare