Att känna hundens bakgrund och att göra den genomskådlig är centralt för hundens välmående och för den allmänna tryggheten. Detta lyfts fram i boken Kaikenkarvainen kansa – Miten koirista tuli miljoonabisnes (WSOY) som utgavs i september.

I samband med totalreformen av djurskyddslagen som nu är under beredning borde man också göra registrering och identifikationsmärkning av alla hundar obligatoriskt. Då kunde bakgrunden av och ägaruppgifterna till alla hundar kopplas samman med varandra. Identifikationsmärkning och registrering är vapen i kampen mot valpfabriker, smuggling av hundar, djurskyddsförseelser och spridningen av smittosamma sjukdomar som kan vara livsfarliga även för människor. Det vore dessutom bra om hunden hade ett ursprungscertifikat.

– Det är omöjligt att veta var och i hurdana omständigheter en oregistrerad hund har fått sin början och vuxit upp. Också Kaikenkarvainen kansa lyfter detta fram på ett bra sätt. Därför är det också utmanande att förutspå hundens blivande beteende eller hälsotillstånd, påminner Kennelklubbens styrelseordförande Harri Lehkonen.

Med i den europeiska utvecklingen

Enligt utredningen som gjorts av Djurens välfärdscentral (EHK) år 2015 är registrering av hundar redan obligatoriskt i merparten av medlemsstaterna i Europeiska unionen. Kraven på ID-märkning har stiftats om i en ännu större omfattning. Enligt EHK diskuteras ID-märkning och registrering mycket på unionsnivå och förväntningen är att dessa ska ingå också i EU-lagstiftningen inom de närmaste åren.

– Kennelklubben anser att man ska ta hand om alla hundars välfärd och att man ska sköta om herrelösa hundar både i Finland och utomlands. De risker som införsel av herrelösa hundar medför såväl för hundars välmående som för samhället är emellertid så stora, att vi anser att det bästa sättet att hjälpa herrelösa hundar är att göra det i deras hemland. En del av rescue-organisationerna gör faktiskt så, säger Lehkonen.

ID-märkning och registrering skulle också främja välfärden av upphittade hundar i Finland, då man kunde få reda på deras ägare redan i samband med att hunden tagits fast. På så vis skulle kostnaderna som uppstår av hittedjur minska och man kunde slippa onödiga avlivningar. I propositionen till lagen om djurens välfärd som nu är under beredning ska kommuners och senare landskapens skyldighet att förvara omhändertagna djur förkortas från 15 dagar till 10.

Också Suomen Kissaliitto, Finlands Veterinärförbund, SEY Finlands Djurskyddsföreningars förbund, Animalia och Helsingfors djurskyddsförening HESY har framfört att obligatorisk ID-märkning av hundar och katter bör införas i lagstiftningen.

Majoriteten av hundarna i Finland redan i Kennelklubbens register

Tack vare sina omfattande datasystem är Finska Kennelklubben väl rustad för att upprätthålla en databas över ID-märkta och registrerade hundar. Kennelklubben förutsätter ID-märkning av alla hundar som ska registreras och har ett identifikationsmärkningsregister med ett anslutet ägarregister. Oregistrerade och blandrashundar införs redan nu i detta register. I Kennelklubbens hundregister finns sammanlagt ca 500 000 levande hundar, medan det enligt Statistikcentralen finns allt som allt ca 800 000 hundar i Finland.

I avelsdatasystemet som finns på nätet och som är öppet för alla kan vem som helst söka hundars hälso-, prov- och utställningsstatistik. Hund- och medlemsregistren förenas via Kennelklubbens elektroniska Omakoira-tjänst där hundägarens kontaktuppgifter kan uppdateras. Systemets trygghet och tillförlitlighet har säkerställts med stark autentisering. Användaren registrerar sig till tjänsten antingen med personliga bankkoder eller Mobil ID.

Utvidgandet av systemet, som erbjuder information av hög kvalitet och som utvecklas kontinuerligt, till ett officiellt register skulle vara kostnadseffektivt och tryggt för såväl hundägare, uppfödare, myndigheter som för andra som arbetar med djurens välfärd. Enligt utredningen som gjorts av EHK kunde registreringen av alla hundar förverkligas enkelt, i synnerhet med Kennelklubbens register som bas.

För ytterligare information:

Harri Lehkonen