Med Hunddagen vill Kennelklubben påminna om den betydelse människans bästa vän har. På Hunddagen 24.4, som firas varje år, betonas mjuka och varma värden och allmänheten informeras om hundens olika roller i människors liv och i samhället.

Hunddagen goda möten

Hunddagen år 2022

Temat för Kennelklubbens verksamhet år 2022 är möten. På Hunddagen 24.4 uppmuntrar vi hundägare att bygga goda möten med hundar i olika situationer.

Människor har skaffat massor med hundar under coronaåren. Till följd av olika restriktioner har hundens socialträning kunnat lida, likaså den grundläggande träningen. Därför vill vi på Hunddagen betona betydelsen av goda möten med andra hundar, djur och människor i olika situationer och miljöer.

Vi delar Hunddagens aktiveringstips, information och stämningar på Facebook och Instagram. Därmed utmanar vi var och en att fundera på hur ett gott liv med hunden kan delas med andra på sociala medier och övriga plattformar på webben.

Vem som helst kan starta en utmaning på sociala medier Hunddagen till ära. Vi publicerar också Facebook-ramar som du kan använda för att visa att dagen är viktig för dig och att du deltar i den. För att Hunddagspublikationerna ska framträda lönar det sig att använda hashtaggarna #koiranpaiva, #koiranpaiva2022 och #koiranpaivanvinkki.

Hitta Hunddagen också på Facebook

Trevligt med hunden inom och utanför tätorter

Var och när kan hunden gå fri, och var måste den alltid var kopplad? Var får jag inte överhuvudtaget ta hunden med? Hur borde hunden möta dem som kommer emot på promenader? Vad borde varje hundägare veta om grundfrågorna i anslutning till hundhållning? Under Hunddagsveckan publicerar Kennelklubben tavlor om hundetikett med grundfrågor sammanfattade i bilder. Det svenskspråkiga materialet hittar du här >

Tips för en god vardag med hund från webbinariet

Hur skapar jag ett gott, tillitsfullt förhållande med min hund och hur lär jag mig läsa dess kroppsspråk? Hur lär jag hunden inkallning och att lugna ner sig? Hur lär jag hunden möta andra hundar och människor som kommer emot? Vi letar svar till bland annat dessa frågor på webbinariet Koira-arki hallintaan positiivisesti vahvistaen, som hålls av djurtränare Sari Paavilainen från Eläinkoulu Visio. Länken till webbinariet hittar du här (webbinariet är på finska) >

Hur känner jag igen en valpfabrik?

Efterfrågan på hundvalpar har under coronaåren varit större än utbudet och situationen har därför skapat gynnsamma förutsättningar för valpfabriker och illegal hundhandel. På Hunddagen ger Kennelklubben ut en ny podd i podcastserien Hyvää elämää koiran kanssa med rubriken Miten opin tunnistamaan pentutehtaan. I podden diskuterar journalist Leena Seppinen om sätt att känna igen en valpfabrik med Sari Haikka, som är länsveterinären för Regionförvaltningsverket i Södra Finland. Lyssna på podden här (podden är på finska).

Mera information om Hunddagens program uppdateras på denna sida före evenemanget.