Kennelliittoon rekisteröityjen koirien määrä laski Suomessa viime vuonna hieman yli 10 prosenttia verrattuna vuoteen 2022. Naapurimaa Ruotsissa pudotus oli vielä suurempi, 15 prosenttia, Norjassa lähes 18 prosenttia ja Tanskassa yli 14 prosenttia.

Koirien rekisteröinnit kasvoivat Suomessa koronavuosina vauhdilla. Vuodesta 2019 vuoteen 2021 rekisteröinnit kasvoivat 17 prosenttia. Vuonna 2020 koiranpentuja syntyi Suomessa jo enemmän kuin lapsia. Nyt suunta on laskeva.

Suomessa Kennelliittoon rekisteröitiin 48 735 koiraa vuonna 2022 ja 43 835 koiraa vuonna 2023. Kun Suomessa rekisteröintien määrä laski viime vuonna vuosien 2005 ja 2006 tasolle, vei lukumäärien pudotus Ruotsissa vuoden 1990 tasolle. Kun Ruotsissa rekisteröintiin maan Kennelliittoon 52 667 koiraa vuonna 2022, oli rekisteröintejä viime vuonna vain 44 706.

Ruotsissa Jordbruksverketin ylläpitämään viranomaisrekisteriin ilmoitettiin viime vuonna 67 700 koiraa, kun rekisteröintejä vuonna 2022 oli 72 876. Viranomaisrekisteri on ollut Ruotsissa käytössä vuodesta 2007 alkaen. Ruotsin Kennelliittoon rekisteröityjen koirien määrä on ollut vuosittain noin 70 prosenttia rekisteröintien kokonaismäärästä.

Norjan Kennelliittoon rekisteröitiin 26 514 koiraa vuonna 2023, kun koiria rekisteröitiin 32 273 vuonna 2022, eli laskua rekisteröinneissä oli lähes 18 prosenttia. Rekisteröintien määrä on nyt vuoden 2019 tasolla.

Tanskan Kennelliittoon rekisteröitiin 18 079 koiraa vuonna 2023, kun koiria rekisteröitiin 21 096 vuonna 2022. Laskua rekisteröinneissä oli yli 14 prosenttia. Rekisteröintimäärä on alempi kuin kertaakaan 2000-luvulla. Tanskassa on valtakunnallinen viranomaisrekisteri koirille. Kennelliittoon rekisteröityjen koirien määrä on ollut noin 60 prosenttia viranomaisrekisteriin ilmoitettujen koirien määrästä.

Kaikkein suosituimmissa roduissa ei isoja eroja eri Pohjoismaissa

Sekä Suomessa että Ruotsissa suosituimpien rotujen kärkipaikkaa piti vuonna 2023 labradorinnoutaja, ja seuraavana oli kultainennoutaja. Suomen kolmanneksi suosituin rotu, shetlanninlammaskoira, kipusi Ruotsin listalla ylöspäin, ollen nyt listan seitsemännellä sijalla.

Molemmissa maissa kymmenen suosituimman rodun joukossa olivat saksanpaimenkoirat. Ruotsissa rotu oli kolmanneksi suosituin. Kymmenen suosituimman rodun listalta löytyvät molemmissa maissa myös jämtlanninpystykorva ja cockerspanieli.

Norjassa suosituin rotu vuonna 2023 oli bordercollie, seuraavana tulivat kultainennoutaja ja labradorinnoutaja. Tanskassa suosituin rotu oli labradorinnoutaja, seuraavana havannankoira, ja kolmantena kultainennoutaja.

Suomen Kennelliiton tiedote vuoden 2023 rekisteröinneistä

Ruotsin Kennelliiton tiedote vuoden 2023 rekisteröinneistä