Mitä on rally-toko?

Rally-toko on 2000-luvun alkupuolella Yhdysvalloissa kehitetty laji, joka yhdistää elementtejä tokosta, agilitystä ja koiratanssista. Rally-tokossa tärkeintä on ohjaajan ja koiran iloinen yhteistyö, ei niinkään seuraamisen pilkuntarkka paikka tai asennon millintarkka suoruus. Koiraa saa ohjata sekä suullisin käskyin että käsimerkein ja kannustaa koko suorituksen ajan. Rally-tokossa suoritetaan erilaisia liikkeitä (mm. istumista, seisomista, maahan menoa, seuraamista eri tempoilla ja erilaisin käännöksin) tehtäväkylttien määräämässä järjestyksessä, tuomarin suunnittelemalla radalla.

Kenelle laji sopii?

Rally-tokoa voivat harrastaa kaikenikäiset ja kaiken kokoiset koirat sekä ihmiset. Rally-toko on kehitetty aivan tavallisia koiranomistajia ajatellen ja sen päätavoitteena onkin saada aikaan koiria, jotka on koulutettu käyttäytymään hyvin kotona, yleisillä paikoilla sekä muiden koirien läheisyydessä. Rally-toko on alokasluokassa vielä helppoa ja kynnys kisaamaan on tarkoituksella mahdollisimman matala. Ylemmissä luokissa riittää sitten haastetta tavoitteellisemmillekin ohjaajille ja kouluttajille.

Mikä on lajin tarkoitus?

Laji sopii mainiosti yhteistyön ja kontaktin parantamiseen, iloiseen temppujen opettamiseen ja aktivointiin. Sitä on helppo harjoitella itsekseen myös kotona ja lenkkien ohessa. Tärkeintä radalla ja treeneissä on iloinen kontakti. Esimerkiksi kilpailusuorituksen aikana koiran kehuminen ja innostaminen ovat ehdottomasti sallittuja. Rally-toko tarjoaa hyvää fysiikkatreeniä etenkin ylemmissä luokissa, missä tehdään pyörähdyksiä eri suuntiin, takapään käyttöä, peruutusta ja seuraamista myös oikealla puolella. Eläköityvien koirien vanhuuspäivien iloksi se on myös mitä mainiointa aktivointia!

Miten kilpaillaan?

Rally-tokokilpailuissa on neljä tasoluokkaa, joista alokasluokka suoritetaan hihnassa ja avoin-, voittaja- sekä mestariluokka koira vapaana. Kilpailuissa suoritetaan rata, joka koostuu erilaisista tehtäväkylteistä. Kylttejä on radalla 10–20 kappaletta. Radan pituus ja liikkeiden vaativuus kasvaa luokasta toiseen siirryttäessä. Jokainen kilpailurata on erilainen tuomarin suunnittelema kokonaisuus.
Koirakoilla on radalle lähtiessään 100 pistettä, ja pistevähennyksiä tuomitaan paitsi väärin suoritetuista liikkeistä myös esimerkiksi taluttimen kiristymisestä, liiallisesta vinoudesta, haluttomuudesta ja hitaudesta, nuuskuttelusta, kyltteihin tai houkutukseen koskemisesta tai liian kovasta komentamisesta. Hyväksytyssä suorituksessa on vähennysten jälkeen yli 70 pistettä. Kolmella hyväksytyllä suorituksella koirakko siirtyy seuraavaan tasoluokkaan. Kehuminen on sallittua ja jopa toivottavaa koko suorituksen ajan!

Miten harrastus aloitetaan?

Harrastuksen voi aloittaa kuka tahansa. Suomen Palveluskoiraliiton Virkku-palvelusta voi itse tulostaa eri luokkien tehtäväkylttejä. Sivuilta löytyy myös ohjeet liikkeiden suoritukseen. Parhaiten lajiin kuitenkin tutustuu ja kylttien oikeat suoritusohjeet sekä lajin säännöt omaksuu hakeutumalla rally-tokokursseille. Kursseja järjestävät useat koiraharrastusseurat ja koirakoulut ympäri Suomen.

Suomen Palveluskoiraliiton Virkku