Pohjois-Savon Kennelpiiri järjesti Koiranpäivän tapahtuman Kuopiossa Savon Erämessuilla. Kennelpiirin varapuheenjohtaja Kari Leppänen avasi tilaisuuden, jonka jälkeen tilaisuuden suojelija Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Helena Suni kertoi Koiranpäivän tämän vuoden teemasta ”Hyvää elämää koiran kanssa – Vastuullista koirankasvatusta”.

Teemavuonna Kennelliitto haluaa korostaa koirankasvattajien arvokasta työtä koirien terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Helena Suni toi esiin sen, että Savon Erämessujen ohjelmassakin kasvattajien hyvä työ ilmenee esiteltäessä kotimaisia rotuja, noutajien työnäytöksiä tai Vuoden eräkoiraa valittaessa. Kaikessa tässä näkyy kasvattajien työn tulos, se että kasvattajat käyttävät jalostukseen ulkomuodoltaan ja käyttöominaisuuksiltaan terveitä ja rodunomaisia koiria.

Koiranpäivää vietettiin nyt yhdeksättä kertaa. Lähes kymmenen vuoden aikana Kennelliitto on halunnut muistuttaa ihmisen parhaan ystävän merkityksestä ja koiran tuomista pehmeistä ja lämpimistä arvoista. Koiran erilaiset roolit ihmisen elämässä ja yhteiskunnassa todistavat tästä. Tätä ilmentää myös Pohjois-Savon Kennelpiirin vuosittain valitsema Vuoden koira. Kari Leppänen kertoi, että Vuoden koiraa ei valita sen saamien koe- tai muiden tulosten perusteella, vaan Vuoden koiran arvon saavuttaa koira, joka on tehnyt jotain erityistä ihmisen parhaaksi. Arvon voi saada myös hyvä kotikoira.

Vuoden 2015 koiraksi Pohjois-Savon Kennelpiiri oli valinnut Helena ja Juha Tampion englanninbulldoggi Pirkon. Valintaan vaikuttivat Pirkon lahjat toimia hypokoirana isännän omahoidon tukena. Pirkon isäntä sairastaa diabetestä, ja Pirkko on pelastanut hänet vaipumasta koomaan. Apu saatiin Pirkon ansiosta ajoissa paikalle. Nykyisin Pirkko nukkuukin isäntänsä vieressä ja pakottaa tämän hereille, jos verensokeri on alhainen. Pirkko on saanut viime vuonna myös Kennelliiton Sankarikoiran arvon isäntänsä hengen pelastamisesta.

Koiranpäivän tilaisuuden päätti ulkomuototuomari Hannu Talven kotimaisten rotujen esittely ja Savon Nuuskujen järjestämä noutajien toimintanäytös.