Keskiviikkona 24.4.2024 vietettiin valtakunnallista Koiranpäivää. Koiranpäivällä Kennelliitto haluaa muistuttaa ihmisen parhaan ystävän merkityksestä. Jokaisena Koiranpäivänä korostetaan pehmeitä ja lämpimiä arvoja ja kerrotaan koiran erilaisista rooleista ihmisen elämässä ja yhteiskunnassa. Tämän vuoden teemana oli koirien terveys ja hyvinvointi. Koiranpäivää vietettiin nyt jo 18. kerran.

Suomi on yksi maailman kärkimaista koirien terveystiedon keräämisessä ja hyödyntämisessä koiranjalostuksen tueksi. Suomalaiset koirankasvattajat ja koiranomistajat teettävät koirillaan ahkerasti terveystutkimuksia. Vuonna 2023 Suomen Kennelliiton koirarekisteriin kirjattiin jo yli 103 000 terveystutkimusta. Aiheesta voi lukea lisää verkkosivuillamme julkaistusta tiedotteesta.

Koirien terveystutkimusten ja luonteen arviointien lisäksi, kannustimme koirankasvattajia ja -omistajia osallistumaan Koiranpäivän teemaan myös täyttämällä koiristaan Kennelliiton terveyskyselyn ja ilmoittamalla koiriensa kuolemista Kennelliittoon. Nämä tiedot täydentävät sitä arvokasta tietopääomaa, joka on kaikkien katsottavissa Kennelliiton jalostustietojärjestelmässä. Tieto auttaa terveempien ja hyvinvoivempien koirien jalostamisessa.

Tänä vuonna Kennelliitto haastoi koiranomistajat, koiraharrastusporukat ja Kennelliiton jäsenyhdistykset mukaan #Laumaliikkuu-lenkille Koiranpäivänä. Kennelliiton verkkosivuille koottiin tapahtumalistaus ilmoitetuista Koiranpäivän tapahtumista. Listalta löytyi yhteensä 57 tapahtumaa 46 eri paikkakunnalta. Koiranpäivänä järjestettiin muun muassa yhteislenkkejä, lajiesittelyjä, puuhapäivä, jumppahetki, tapaamisia, trimmauskurssi, metsässä oleskelua ja match show.

Kennelliiton Koiranpäivän Facebook-sivulla jaettiin vinkkejä koiran virikkeistämisestä. Virikkeistämisessä on tärkeää, että koira saa mahdollisuuden toteuttaa lajille ominaisia käyttäytymistarpeita ja kokee tekemisen mielekkääksi. Kennelliiton sosiaalisen median kanavilla jaettiin vinkkejä koiran aktivointiin, ja kannustettiin kaikkia koiranomistajia hyödyntämään näitä vinkkejä sekä jakamaan omia kuvia ja tunnelmia hyvistä aktivointihetkistä tunnisteella #Aktiivinenkoira.

Agria-webinaarissa puhuttiin koirien terveydestä ja hyvinvoinnista

Järjestimme Koiranpäivänä yhteistyössä Agria Eläinvakuutuksen kanssa kaikille avoimen ja maksuttoman Terve ja hyvinvoiva koira -webinaarin. Aiheesta luennoi ELL Nina Mahlanen. Mahlanen kertoi siitä, millaisia asioita koiran hankinnassa tulee ottaa huomioon ja miten koiranomistaja voi edistää koiransa terveyttä ja hyvinvointia. Webinaarissa avattiin myös sitä, mistä koiran hankkija löytää koirien terveystietoja, ja miten niitä tulisi hyödyntää koiran hankinnassa. Webinaarin juonsi Kennelliiton Kaisa Gold. Webinaarin tallenne on saatavilla kaikille webinaariin ilmoittautuneille. Kiitos kaikille osallistuneille!

Nina Mahlanen ja Kaisa Gold Koiranpäivän Agria-webinaarissa

Kennelliitto palkitsi Koiranpäivänä kolme rotujärjestöä vaikuttavasta työstä rotujensa terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi

Rotujärjestöillä ja -yhdistyksillä on tärkeä rooli omien rotujensa terveyden ja hyvinvoinnin edistäjinä. Kutsuimme rotujärjestöt ja yhdistykset mukaan kilpailuun, jossa palkittiin parhaiten oman rodun jalostuksen tavoiteohjelman (JTO) käytännössä rodun terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi toteuttanut rotujärjestö tai -yhdistys.

Koiranpäivän haasteeseen rotujen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä saatiin mukaan edustava joukko osallistujia. Yhteensä 35 rotujärjestöä tai -yhdistystä ilmoittautui mukaan haasteeseen, jossa arvioitiin eri rotujen jalostuksen tavoiteohjelmien (JTO) vaikuttavuutta. Mukana oli niin suuria, useampien rotujen järjestöjä kuin pieniä yhdistyksiäkin.

Palkitsimme Dalmatiankoirat – Dalmatierna ry:n, Kultainen Rengas - Golden Ring GR ry:n ja Suomen Lancashire Heeler -yhdistys ry:n Koiranpäivänä vaikuttavasta työstä rotujensa terveyden edistämiseksi. Lue lisää kilpailun voittajista verkkosivuillamme julkaistusta tiedotteesta

Suomen Kennelliitto on palkinnut Dalmatiankoirat – Dalmatierna ry:n, Kultainen Rengas - Golden Ring GR ry:n ja Suomen Lancashire Heeler -yhdistys ry:n Koiranpäivänä vaikuttavasta työstä rotujensa terveyden edistämiseksi.

Koiranpäivän tunnelmia

Suomen Belgianpaimenkoirayhdistyksen yhteislenkillä osallistujat pääsivät nauttimaan lämpimästä kevät säästä.

belgianpaimenkoirayhdistys yhteislenkillä

Helsingin Seudun Mäyräkoirakerhon järjestämälle Koiranpäivän mäyriskävelylle lähti joukko iloisia mäyräkoiria.

mäyräkoirakerho koiranpäivän yhteislenkillä

Etelä-Pohjanmaan kennelpiirin perinteiseen Koiranpäivän-kulkueeseen osallistui huimat 90 koiraa.

etelä-pohjanmaan kennelpiirin koiranpäivä-kulkueen osallistujat lenkillä

Lapin Setterit viettivät Koiranpäivää yhdessä koirametsässä.

koirat ja omistajat koiranpäivän tapaamisessa

Pietarsaaren pelastuskoiraryhmä vietti Koiranpäivää ryhmän ensimmäisissä hälytreeneissä ja makkarabileillä.

pelastuskoirien treenit

Satakunnan Pelastuskoirat ry jakoi esimerkkejä siitä, miten he huolehtivat koiriensa hyvinvoinnista ja terveydestä.

koiranpäivän aktivointivinkkejä

Tampereen Seudun Etsintäkoirat TSE ry pelastuskoiratoiminnan olevan mielekästä ja palkitsevaa yhdessä tekemistä. Nenänkäyttö on koirille lajinomaista tekemistä.

etsijäkoirien kuvia

Vinkkejä virikkeistämiseen

Jaoimme sosiaalisen median kanavillamme tietoa koiran virikkeistämisestä ja vinkkejä, miten voit eri tavoilla virikkeistää koiraasi arjessa. Julkaisuissa kerrottiin koirien lajille tyypillisten tarpeista ja niiden täyttämisestä. Esimerkiksi ruoka ei ole koiralle vain syötävää, vaan koiralla on tarve etsiä, tutkia ja puuhailla ruokansa kanssa. Koirilla on myös sosiaalisia tarpeita ja on tärkeää, että jokaisella koiralla on sosiaalisia, turvallisia ja positiivisia kontakteja lajitovereidensa kanssa säännöllisesti.

Koiranpäivän virikevinkki sosiaalisessa mediassa

Sosiaalisessa mediassa nähtiin myös muita vinkkejä koiran virikkeistämiseen sekä aktivointiin. Etelätuulen kennelin julkaisussa muistutettiin Kennelliiton tietoiskujen tavoin koiralle tyypillisten virikkeiden merkityksestä ja tuotiin esille kuinka virikkeet ja aktiviteetit voivat olla monipuolisia. Jokaisella yksilöllä on omat mieltymyksensä.

Koiranpäivän 2024 sosiaalisen median nostoja

Koiranpäivä sosiaalisessa mediassa

Virkakoirat näkyivät sosiaalisessa mediassa Koiranpäivänä. Tulli muistutti koiran kanssa matkaavia tarvittavista toimenpiteistä, Rikosseuraamuslaitos kertoi vankilakoirien työstä, Rajavartiolaitoksen rajakoirat ohjaajineen odottavat innolla lumen sulamista ja Puolustusvoimat kertoi sotakoirakoulutuksessa olevan saksapaimenkoira Iitan kuulumisia.

Koiranpäivän 2024 sosiaalisen median nostoja

Suomen latu kertoi koiran roolista suomalaisten liikuttajana. Koirat liikuttavat suomalaisia säällä kuin säällä ja päivittäisiä ulkoiluhetkiä koirien kanssa kertyy jopa 2,1 miljoonaa.

Suomen latu sosiaalisessa mediassa Koiranpäivänä 2024

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL julkaisi videolla tietoa siitä, miten monella eri tavalla koira tekee hyvää ihmiselle.

terveyden ja hyvinvoinnin laitos julkaisi videon koiran terveyshyödyistä ihmiselle

Metsähallituksen metsätalouskoira Gullan valmistautui Koiranpäivänä metsätiimin maastokauteen.

metsätalouskoira Gullan kokouksessa

Elomatic juhlisti Koiranpäivää esittelemällä toimistokoiraharjoittelijoitaan. Heille toimistokoirien hyvinvointi on ihmiskollegoiden hyvinvoinnin tapaan erittäin tärkeä asia. Tapaa esimerkiksi Lemmi the Ear Cleaning Officer, Lola the Office Dog Trainee ja Urho the Napping Officer.

Elomaticin toimistokoiraharjoittelijat Koiranpäivänä

Koiranpäivä medioissa

Iisalmen sanomat toivottivat lukijoilleen hyvää Koiranpäivää uutisella, jossa esiteltiin Kennelliiton lukukoiratoimintaa. Lukukoirat alaskanmalamuutti Noki ja kleinspitz Sulo olivat tavattavissa Iisalmen Torikulmassa.

Koiranpäivän tapahtumaa Iisalmessa

Ylen Radio Suomen Päivässä keskusteltiin Koiranpäivänä siitä, miten koirasta tuli ihmisen paras ystävä. Mukana lähetyksessä oli Helsingin yliopiston molekyyligenetiikan professori Hannes Lohi. Voit kuunnella ohjelman jälkikäteen Yle Areenasta täältä.

Koiranpäivän lähetys Yle Radio Suomessa

Pohjois-Savon kennelpiiri palkitsi jälleen Vuoden koiran

Pohjois-Savon kennelpiiri palkitsee perinteisesti piirin Vuoden koiran Koiranpäivänä. Tänä vuonna palkitsemistilaisuus järjestettiin Suonenjoella Vanhamäellä. Vuoden koiraksi 2024 nimettiin Kimmo ja Jarkko Koivistoisen jämtlanninpystykorva Ärjänsalmen Otto.

Voit olla kiinnostunut myös näistä

Koiranpäivä 2024 papillon
Koiranpäivä 24.4.: Tule mukaan koirien terveystalkoisiin! Lue lisää
Koiranpäivä 2024 papillon