Hirvenmetsästysaika ja pimeät illat lisäävät riistaonnettomuuksien riskiä syksyllä. Hirvien perässä autoteille voi kulkeutua myös koiria. Ikävän onnettomuuden satuttua on tärkeää toimia oikein ja ripeästi. Kennelliitto auttaa omalta osaltaan suurriistavirka-apuhenkilöiden (SRVA) toiminnassa. Kennelliiton tehtävänä on antaa viranomaisille koirien omistajien yhteystiedot.

Koirien ja muiden kesyjen kotieläinten kanssa sattuneista kolareista ilmoitetaan yleiseen hätänumeroon 112. Loukkaantuneiden eläinten kanssa tulee olla erityisen varovainen, sillä eläin voi kivun ja pelon vuoksi käyttäytyä arvaamattomasti.

Eläimen kunnon selvittää poliisi. Loukkaantunutta eläintä ei tule liikutella turhaan ja on varottava, ettei eläintä säikytä karkuun.

Kolaripaikka tulee merkitä riistaonnettomuusmerkillä tai vastaavalla, jotta suurriistavirka-apuhenkilöiden on helpompi löytää paikalle.

Kolareista ilmoitetaan koiran omistajalle, kun omistajatiedot saadaan selville. Koiran omistajan löytymisen kannalta on tärkeää, että koira on tunnistusmerkitty. Tunnistusmerkinnän perusteella viranomaiset tai löytöeläinsuojat voivat saada Kennelliitolta koiran omistajan yhteystiedot.

Vakavasti loukkaantuneen koiran lopettamispäätöksen voi tehdä vain eläinlääkäri.

Hirvenmetsästysaika on 26.9.2015 — 31.12.2015.

Lue lisää aiheesta ja tulosta riistaonnettomuusmerkki

Suomen Kennelliitto ry
Viestintäpäällikkö Miia Lahti