Kennelliiton valtuusto valitsi Harri Lehkosen hallituksen puheenjohtajaksi vuosille 2017–2018 kokouksessaan Espoossa hotelli Korpilammessa 26.11.2016. Hallitukseen valittiin jäseniksi Esa Kukkonen ja Tuula Laitinen erovuoroisten Pertti Korhosen ja Kirsi Sainion tilalle seuraavaksi kolmivuotiskaudeksi. Tapio Toivola valittiin uudelleen ja Harri Lehkosen tilalle hallitukseen valittiin Maaret Tapio.

Valtuuston puheenjohtaja Eeva Anttinen muisteli kokouksen alussa kulunutta valtuustokautta, joka on ollut täynnä hyviä keskusteluja ja kulunut sopuisassa, hyvässä ilmapiirissä. Tällä valtuustokaudella on muun muassa päivitetty Pohjoismaiset näyttelysäännöt, hyväksytty 10 eri kokeen sääntömuutos, hyväksytty lukuisia uusia valionarvosääntöjä ja muutettu kennelnimisääntöä. Lisäksi on hyväksytty viisi uutta rotujärjestöä, jolloin myös valtuuston jäsenmäärä nousee 139:stä 143 edustajaan.

Anttinen esitti myös kiitokset pestistään väistyvälle hallituksen puheenjohtajalle Helena Sunille.

– Helena Suni on luotsannut Kennelliiton hallitusta kahdeksan vuotta tunnollisesti, tasapuolisesti ja suurella asiantuntemuksella. Kiitos Helena, päätti Anttinen puheensa.

Koe- ja kilpailutoimikunnan puheenjohtaja Tapio Toivola esitteli valtuustolle uuden ylituomariemeritan Sirpa Pellikan ja kaksi uutta ylituomariemeritusta Kaj-Håkan Berlinin ja Valto Kalliomaan.

Valtuuston palattua lounastauolta kuultiin historiallinen uutinen. Suomen Agilityliitto oli hetkeä aikaisemmin hyväksytty Suomen Olympiakomitean varsinaiseksi jäseneksi.

Valtuusto hyväksyi uuden strategian

Valtuusto päätti, että rekisteröintimaksuluokkiin ja rekisteröintimaksuihin ei tule muutoksia vuonna 2017.

Kokouksessa hyväksyttiin Kennelliiton strategia vuosille 2017–2021. Uuden strategian painopisteitä ovat rekisteröity koira, harrastusmahdollisuuksien kehittäminen ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen.

Valtuusto päätti jatkaa nykyistä Kennelliiton yleisen jalostuksen tavoiteohjelman voimassaoloaikaa vuoden 2017 loppuun.

Valtuusto hyväksyi tottelevaisuuskokeen sääntömuutoksen, joka tulee voimaan 1.1.2017. Vuoden alusta lähtien sama ohjaaja saa kilpailla erikoisvoittajaluokassa kahdella koiralla, mikäli se on koejärjestelyjen kannalta mahdollista. Lisäksi sääntöjen kohtaan 16.2 lisätään: Tuomari voi keskeyttää koiran liikesuorituksen. Syitä liikesuorituksen keskeyttämiseen voivat olla esimerkiksi osaamattomuus tai selvä haluttomuus suorittaa liike, hallitsematon käyttäytyminen, jatkuva haukkuminen.

Kokouksessa hyväksyttiin Kennelliiton toimintasuunnitelma sekä tulo- ja menoarvio vuodelle 2017. Kokouksessa oli läsnä 123 valtuutettua.

Päivän aikana kuultiin monia puheenvuoroja ja kokous sujui hyvässä hengessä.