Kennelliiton kokoon kutsuma eläinsuojelutyöryhmä kokoontui tällä viikolla. Tapaamisessa kartoitettiin tulevaisuudensuunnitelmia sekä keskusteltiin käynnissä olevasta eläinsuojelulain uudistuksesta ja siihen vaikuttamisesta.

Eläinsuojelutyöryhmän tarkoituksena on keskustella eläinsuojelulain uudistamisesta sekä muista eläinsuojeluun ja koirien ja kissojen hyvinvointiin liittyvistä asioista. Ryhmä järjestää myös eläinsuojelullisia kampanjoita. Ryhmä kokoontui ensimmäistä kertaa vuonna 2012.

Eläinsuojelulain uudistuksen tavoitteena on saattaa osittain vanhentunut eläinsuojelulaki nykyisen perustuslain vaatimusten mukaiseksi sekä selkeyttää eläinsuojelulainsäädäntöä.

Kansalaisilla on mahdollisuus antaa palautetta eläinsuojelulain valmistelijoille koko uudistushankkeen ajan ministeriön internetsivulla olevan palautelomakkeen kautta. Ministeriön sivuilta löytyy myös sidosryhmäkyselyn tulokset sekä lakiuudistusta valmistelevan työryhmän kokouspöytäkirjat.

Esityksen uudeksi eläinsuojelulaiksi on tarkoitus valmistua tänä vuonna.

Eläinten käyttäytymistarpeiden tyydyttäminen tärkeää

Lakiuudistusta valmistelevan työryhmän mukaan uuden eläinsuojelulain kantavana voimana tulisi olla eläinten hyvinvoinnin edistäminen sekä mahdollisuus olennaisten käyttäytymistarpeiden tyydyttämiseen. Eri eläinlajien käyttäytymistarpeita esitellään Eläinten hyvinvointikeskuksen uusilla eläintieto.fi-sivuilla. Sivuilla on tietoa muun muassa eläimen hyvinvoinnin määrittelemisestä ja tutkimisesta, eläimestä yhteiskunnassa, sekä eri eläinlajeista (kissa, koira, sika, nauta ja kana).

Eläinten hyvinvointikeskus EHK on riippumaton asiantuntijaverkosto, jonka tavoitteena on eläinten hyvinvoinnin turvaaminen ja parantaminen. EHK levittää tutkimustietoa eläinten hyvinvoinnista ja edistää yhteistyötä tutkimuksen ja viranomaisvalvonnan välillä.

Lisätietoa

Eläinsuojelulain uudistus Maa- ja metsätalousministeriön sivuilla - yleistä tietoa ja muun muassa sidosryhmäkyselyjen tulokset

Lakia valmistelevan työryhmän tiedot ja asiakirjat

Ohjausryhmän tiedot ja asiakirjat