Kennelliiton järjestämä Agria KoiraExpo -luentotapahtuma keräsi noin 400 koiraharrastajaa Vantaan Cumulus Resort Airport Congress Centeriin 4.–5. helmikuuta. Viikonlopun aikana käsiteltiin monipuolisia koira-aiheita ja käytiin monia keskusteluja koiraharrastamisesta nyt ja tulevaisuudessa.

Lauantain tilaisuuden avasi vuoden alussa aloittanut Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen. Hän luovutti juhlallisesti Kennelliiton kultaisen ansiomerkin edeltäjälleen Helena Sunille.

Viikonlopun aikana kuultiin luentoja muun muassa eläinsuojelulain uudistuksesta, Helsingin yliopiston koiratutkimuksesta, koiranäyttelyiden parantamisesta ja opaskoirakoulun nykypäivän haasteista. Lisäksi käsiteltiin monia yhdistyksillä tärkeitä aiheita, kuten taloudenpitoa ja viestintää.

Kennelliiton Kotimaiset rodut kansallisaarteinamme -hanke oli myös esillä tapahtumassa. Aloitustilaisuudessa esitettiin juhlavuoden kunniaksi video, jossa kotimaiset rodut nähtiin perinnemaisemissa Sibeliuksen soidessa taustalla. Kotimaiset rodut nousivat esille myös luentojen aiheissa.

Harri Lehkoselle tapahtuma oli ensimmäinen virallinen esiintyminen hallituksen puheenjohtajana.

– Tapahtuma on ollut onnistunut ja kaikki on sujunut rutiinilla. KoiraExpossa puheenjohtajuuden aloittaminen on konkretisoitunut, kun on päässyt kohtaamaan ihmisiä kasvokkain. Keskusteluja on käyty positiivisessa ja rakentavassa sävyssä, mikä on hienoa, Lehkonen kuvailee viikonlopun tunnelmia.

Lauantain luentopäivän päätti tv-kasvo Arman Alizad. Alizad antoi luennollaan koiraihmisille ajattelemisen aihetta puhumalla luottamuksesta, periksiantamattomuudesta ja siitä, miten unelmat on tehty toteutettaviksi.

– Luottamus luodaan avoimuudella ja tekemällä yhdessä. Uskalla, heittäydy ja ole avoin uusille ajatuksille, Alizad rohkaisi KoiraExpo-kävijöitä.

KoiraExpo järjestetään uudelleen ensi vuonna 3.–4. helmikuuta 2018.