Valtakunnallista Koiranpäivää vietetään jälleen 24. huhtikuuta. Tänä vuonna Koiranpäivänä tuodaan esille vastuullisen koiran hankinnan tärkeyttä ja kannustetaan ihmisiä jakamaan tarinoita koiransa kotiutumisesta.

Koira on Suomessa perheenjäsen, jonka tuloon valmistaudutaan parhaimmillaan huolella ja pitkäänkin. Erityisesti ensikohtaamiset karvakaverin kanssa ovat koko perheelle ikimuistoisia hetkiä. Monen arkeen koira on tuonut uusia ihmisiä, harrastuksia ja paljon hyvää mieltä.

Kennelliitto kannustaa kaikkia koiranomistajia jakamaan Koiranpäivänä sosiaalisessa mediassa muistojaan koiran tuloon valmistautumisesta ja yhteisestä arjesta tunnisteella #koiranpäivä2019.

Koko perheen tapahtumia ympäri Suomen

Koiranpäivää vietetään nyt jo 13. kertaa. Kennelliiton käynnistämällä päivällä halutaan tuoda esille koiran merkitystä osana yhteiskuntaa. Tavoitteena on saada Koiranpäivä virallisesti almanakkaan.

Koiranpäivänä ja samalla viikolla kennelpiirit ja erilaiset koiraharrastusyhdistykset ovat perinteisesti järjestäneet alueellisia tapahtumia, kuten koirakävelyitä, match show’ta ja erilaisia koko perheen harrastustapahtumia. Kennelliitto tiedottaa tapahtumista lähempänä Koiranpäivää.

Koiranpäivää varten Kennelliitto tuottaa teemaan liittyvää materiaalia suomeksi ja ruotsiksi. Materiaalit julkaistaan Koiranpäivän verkkosivulla niiden valmistuttua. Painettuja materiaaleja voi tilata jo nyt A4-kokoisina paperiversioina Kennelliiton viestinnästä osoitteesta viestinta@kennelliitto.fi. Samasta osoitteesta voi kysyä myös lisätietoja.

Tuleeko meille koira?

Koira tuo mukanaan kokonaisen elämäntavan, joten koiran hankintaa on tärkeää harkita huolella eri näkökulmista. Millainen koira sopii elämäntyyliini? Osaanko kouluttaa ja hoitaa sitä oikein? Olenko varautunut koiran tuomiin menoihin ja rajoituksiin erityisesti, jos tulee ongelmia?

Kennelliitto on julkaisemassa keväällä kaikille koiran hankintaa pohtiville suunnatun Tuleeko meille koira -verkkokurssin. Kurssin sisällöt on tarkoitus julkaista Koiranpäivänä Kennelliiton oppimisalusta Digitassussa. Kurssi antaa valmiuksia vastuulliseen koiran hankintaan ja omistamiseen. Tukea parhaiten omaan arkeen sopivan koiran löytämiseen saa myös Hankikoira.fi -palvelusta.

Lisätietoja:

Kennelliiton viestintä