Kanta-Hämeen psykologiyhdistys on myöntänyt Kennelliiton kaveri- ja lukukoiratoiminnalle Vuoden mielenterveysteko -palkinnon. Yhdistyksen edustajat luovuttavat palkinnon tulevana lauantaina Kennelliiton kaveri- ja lukukoiraseminaarissa.

Kennelliiton kaveri- ja lukukoiratoiminta on saanut merkittävän tunnustuksen, kun Kanta-Hämeen psykologiyhdistys on myöntänyt toiminnalle Vuoden mielenterveysteko -palkinnon. Yhdistyksen tiedotteessa kerrotaan, että eläinten hyvää tekevästä merkityksestä on entistä enemmän tietoa ja eläinavusteinen toiminta onkin levinnyt ja monipuolistunut erilaisen auttamistoiminnan osana. Koiran silittäminen rentouttaa ja vapauttaa endorfiinia, mielihyvähormonia, kuten toisen ihmisen koskettaminenkin ja eläimen läsnäolo luokassa rauhoittaa levottomia lapsia. Erilaisissa laitoksissa ei eläimen pito ole mahdollista ja suru on usein suuri, jos lemmikistä joutuu luopumaan. Yhdistys kiittääkin Kennelliittoa ja sen Kanta-Hämeen paikallisryhmää koirien antaman hyvän mielen jakamisesta Kaveri- ja lukukoiratoiminnan kautta.

Kennelliitossa tunnustus otettiin ilolla vastaan.

- Suomen Kennelliiton alaisessa kaveri- ja lukukoiratoiminnassa on mukana lähes 2000 vapaaehtoista toimijaa eri puolilla maata ja he kaikki ovat tässä hyvän mielen toiminnassa mukana suurella sydämellä. Meillä on Kanta-Hämeessä erittäin aktiiviset ja osaavat toimijat, joten sinänsä ei yllätä, että heidän toimintansa on noteerattu. On todella hienoa, että näiden koirien kohtaamisten merkitys ja toiminnan aikaansaamat positiiviset vaikutukset saavat tällaisen tunnustuksen. Koirilla on merkittäviä positiivisia vaikutuksia kansanterveydelle ja onkin hienoa, että koirien tunnustettu rooli laajenee liikuttajasta myös henkisen hyvinvoinnin edistämiseen, sanoo Kennelliiton hallituksen jäsen, kaveri- ja lukukoiratyöryhmän puheenjohtaja Sanna Törnroos.

Tutustu kaverikoira toimintaan täällä ja lukukoiratoimintaan täällä.