Tähän tiedotteeseen on koottu tietoa Kennelliiton hallituksen kokouksessaan 2.5.2024 tehdyistä päätöksistä.

Vuolasvirta-palkinnon sääntöjä täydentävä ohje päivittyi

Kennelliiton hallitus hyväksyi päivityksen Lauri Vuolasvirta -palkinnon sääntöjä täydentävään ohjeeseen. Uusi ohje tuli heti voimaan.

Päivityksellä ohjeeseen on lisätty tarkempi ohjeistus siitä, miten rotujärjestöt saavat lisättyä tai poistettua rotuja niin sanottujen käyttökoirien listalta. Päätöksen tästä tulee syntyä yhdistyksen kokouksessa. ”Käyttökoira” on termistönä poistettu ohjeesta. Samalla on päivitetty esimerkkikohtien vuosiluvut helpottamaan seuraavan vuoden palkinnon hakijoita.

Päivitetyt ohjeet löytyvät täältä.

Black spitz sai oikeuden näyttelyihin, kokeisiin ja kilpailuihin

Hallitus hyväksyi kokouksessaan 4.4.2024 (5/24) black spitzin Suomen Kennelliittoon rekisteröitäväksi roduksi. Hallitus täydensi päätöstään nyt niin, että rotu voi osallistua näyttely-, koe- ja kilpailutoimintaan Suomessa 1.1.2025 jälkeen. Kilpailuihin, kuten agilityyn, rotu saa osallistua heti.

Kennelliitto hyväksyy rodulle jalostuksen tavoiteohjelman ja osoittaa rodulle rotujärjestön.

Voittaja-näyttelyiden toimikunta toimii myös Maailman Voittaja 2025 -näyttelyn järjestelytyöryhmänä

Hallitus päätti, että elokuun alusta lähtien Voittaja-näyttelyiden toimikunta toimii myös Maailman Voittaja -2025 näyttelyn järjestelytyöryhmänä. Toimikuntaan kuuluvat Kimmo Mustonen (puheenjohtaja), Jussi Liimatainen, Markku  Mähönen, Johanna Tuomi, Kirsi Salmijärvi, Unka Sarsila-Etelämäki, Liisa Suoninen, Sampo Miettinen ja Laura Lehdistö.

Kennelliiton eettisiä ohjeita valmistelevan työryhmän kokoonpano uudistui

Hallitus tarkisti liiton eettisiä ohjeita valmistelevan työryhmän kokoonpanoa. Hallitus nimesi työryhmän kokoonkutsujaksi Sanna Törnroosin ja jäseniksi Kirsi Sainion ja Carina Savander-Ranteen. Molli Nyman jatkaa työryhmässä.

Työryhmä tarkistaa Kennelliiton vakiosopimukset

Hallitus päätti, että työryhmä, johon kuuluvat Esa Kukkonen, Kimmo Mustonen ja heidän kutsumansa tarvittavat asiantuntijat, käy läpi Kennelliiton nykyiset vakiosopimukset ja tekee niihin tarvittavat korjaukset.

Hyvinvointivalvojien koulutusta kehittämään perustetaan työryhmä

Hallitus päätti perustaa työryhmän hyvinvointivalvojien koulutusta kehittämään. Työryhmä nimetään hallituksen seuraavassa kokouksessa 24.5.2024.

Koirien hyvinvointityöryhmän lausunnot

Hallitus päätti, että Kennelliiton Koirien hyvinvointiryhmä voi antaa lausunnon kaikista koirien hyvinvointiin liittyvistä asioita silloin, kun se on aikataulullisesti mahdollista. Työryhmän lausunto liitetään mukaan Kennelliiton lausuntoon.

Uusia DNA-näytteenottajia

Hallitus myönsi Uudenmaan kennelpiirin aluekouluttajille Sini Harjulle ja Tuomas Nuutiselle DNA-näytteenotto-oikeudet 2.5.2024 alkaen.

Uusi näyttelyohjaaja Kymenläänin kennelpiiriin

Hallitus nimesi Pinja Erosen Kymenläänin kennelpiirin uudeksi näyttelyohjaajaksi.

Uusi emeritusylituomari

Hallitus myönsi Heikki Heiskaselle emeritusylituomarin arvon. Hän on toiminut ajokokeen ja ketunajokokeen ylituomarina yli 30 vuotta.

Uusia jäsenyhdistyksiä

Hallitus hyväksyi liiton jäsenyhdistykseksi IFH Club ry:n (kotipaikka Mäntsälä).