Kennelliitto uutisoi viime kesänä, että kansalliskoira suomenpystykorvan pentujen syntyvyys on romahtanut ja rodun tulevaisuus huolestuttaa harrastajia. Suomen Pystykorvajärjestö ryhtyi toimiin rodun tulevaisuuden turvaamiseksi, ja mukaan ilmoittautui myös noin 200 pystykorvien omistajaa. Pentumäärä kääntyikin nousuun viime vuoden aikana.

2010-luvulla suomenpystykorvan pentuja on rekisteröity 600–700 vuodessa. Määrää voidaan pitää pienenä, sillä rodun huippuvuosina 60- ja 70-luvuilla pentuja rekisteröitiin jopa 2000–3000 vuodessa. Vuonna 2014 pentumäärä oli alimmillaan, silloin rekisteröitiin 585 pentua.

Suomen Pystykorvajärjestö huolestui rodun tulevaisuudesta. Viime vuonna järjestö aloittikin tositoimet uusien kasvattajien ja käyttämättömien jalostusurosten löytämiseksi. Järjestön jalostusryhmä lähetti kirjeitä 2-4-vuotiaiden jalostukseen sopivien narttujen omistajille ja kannusti heitä teettämään pentuja koirillaan. Projektin kautta jopa pari sataa uutta ja kokeneempaakin kasvattajaa innostui osallistumaan rodun tulevaisuuden turvaamiseen.

Järjestön jalostusryhmä on myös valmistellut jalostuskatselmuksia, joissa tutustutaan ulkomuototuomarin kanssa rodun uroksiin. Maakuntiin on myös nimetty kokeneet tukihenkilöt, jotka auttavat kaikissa rotua koskevissa kysymyksissä.

Suomen Pystykorvajärjestö toivoo, että toimenpiteiden myötä kasvattajien ja pentueiden määrä nousee tulevina vuosina.

Suomenpystykorva on koko perheen harrastus- ja perhekoira. Se on lintua haukkuva, metsässä omistajansa kulkua seuraava ja itsenäisesti toimiva metsästyskoira. Rotu sopii myös hirven ja jopa karhun pyyntiin, vesilinnustukseen ja turkisriistan pyyntiin. Suomenpystykorva on myös sopeutunut luonteeltaan nykypäivän vaatimuksiin taajama-asukkina. Se kuitenkin vaatii huomiota ja aktiviteettiä. Rodun terveystilanne on hyvä.

Suomen pystykorvajärjestön suomenpystykorvajaosto ja jalostusryhmä toivovat yhä yhteydenottoja hyväluonteisten, terveiden ja metsässä toimivien suomenpystykorvien omistajilta.

Kennelliiton edellinen uutinen aiheesta

Suomen Pystykorvajärjestön nettisivut

Lisätietoja:

Suomen Pystykorvajärjestö ry
Pekka Salomäki, Suomenpystykorvajaosto, tiedotus ja markkinointi
pekka.salomaki@gmail.com

Suomen Kennelliitto ry
Miia Lahti, viestintäpäällikkö
miia.lahti@kennelliitto.fi

Voit olla kiinnostunut myös näistä