11. marraskuuta lähtien koiranomistaja voi tilata lähetteen Kennelliiton virallisiin terveystutkimuksiin sähköisesti ennen eläinlääkärille menoa. Lähete tehdään Kennelliiton Omakoira-jäsenpalvelun tai Kennelliiton nettisivujen kautta. Eläinlääkäriasemalla eläinlääkäri pääsee tallentamaan terveystutkimustuloksen sähköisesti suoraan lähetteelle tutkimuksen yhteydessä

Sähköisen lähetteen voi nyt tilata polvi-, syringomyelia-, lonkka- ja kyynärtutkimuksiin. Ensi vuoden alusta alkaen lähetteen tilaaminen on mahdollista myös sydäntutkimuksiin. Vähitellen kaikkien virallisten terveystutkimusten lähetteet siirretään tilattaviksi sähköisesti.

– Olemme erittäin iloisia, että voimme vihdoinkin tarjota tämän palvelun, jota sekä koiranomistajat että eläinlääkärit ovat toivoneet ja odottaneet. Sähköistäminen nopeuttaa koiranomistajien asiointia ja helpottaa eläinlääkäreiden työtä, Kennelliiton IT-osaston osastopäällikkö Jaana Haarni kertoo.

Sähköinen lähete tilataan ennen eläinlääkärikäyntiä ja tilaamisen yhteydessä Kennelliiton antamista lausunnoista eli syringomyelia-, lonkka- ja kyynärlausunnoista peritään normaali lausuntomaksu. Aikaisemmin lausuntomaksu on maksettu vasta eläinlääkärikäynnin jälkeen.

Kennelliiton lausuntomaksut eivät nouse sähköistymisen myötä. Eläinlääkärissä lausuttavan polvilähetteen sähköisestä tilaamisesta Kennelliitto perii maksun, joka on Kennelliiton jäseniltä 2,40 euroa ja ei-jäseniltä 5,20 euroa per lähete.

Muutokset koiranomistajille

Kennelliiton jäsenet voivat tilata ja maksaa sähköisen lähetteen Omakoira-jäsenpalvelun kautta. Ne, jotka eivät ole Kennelliiton jäseniä, pääsevät tilaus- ja maksulomakkeeseen Kennelliiton nettisivujen kautta.

Lähetteen tilaamisen ja maksamisen jälkeen lähetteessä olevat tiedot ovat eläinlääkärien saatavilla sähköisesti. Koiranomistajan ei siis enää tarvitse täyttää lomakkeita eläinlääkäriasemalla.

Lähetteen tilaaminen ei edellytä eläinlääkärin tai eläinlääkäriaseman valintaa. Tutkimusaika kannattaa kuitenkin varata eläinlääkäriltä ennen sähköisen lähetteen tilaamista.

Lähetteen tehdessään koiranomistaja antaa sähköisesti luvan terveystulosten julkaisuun ja halutessaan omien yhteystietojensa välittämiseen eläinlääkäriasemille. Tähän asti yhteystiedot on aina kirjoitettu erikseen eläinlääkäriasemalla tietosuojan takia.

Muutos nopeuttaa lausuntojen saamista ja tallentamista huomattavasti. Eläinlääkärit voivat tallentaa esimerkiksi polvilausunnon tuloksen sähköisesti suoraan koiranomistajan tekemälle lähetteelle eläinlääkärikäynnin yhteydessä. Eläinlääkäriasemalla annettavien lausuntojen, kuten polvilausunnon, tulos näkyy heti jalostustietojärjestelmässä, sillä omistaja on maksanut lähetteen jo etukäteen. Myös tuloksen vaikutukset pentuerekisteröintiin sekä tilastoihin ja mahdollisiin indekseihin huomioidaan heti.

Myös röntgentutkimusten käsittely ja tulosten saaminen nopeutuu, kun lausuntomaksu maksetaan etukäteen.

Kennelliiton jäsenet voivat halutessaan tulostaa lausunnon Omakoirasta. Ei-jäsenet saavat lausunnon sähköpostiinsa eläinlääkärin tallennettua sen.

Muutokset eläinlääkäreille

Asiakkaiden ei tarvitse enää täyttää lähetteitä erikseen eläinlääkäriasemalla, vaan lähete on eläinlääkärin käytettävissä sähköisesti. Kun tulokset tallennetaan suoraan lähetteeseen, ne kirjautuvat automaattisesti koiran tietoihin Omakoirassa ja jalostustietojärjestelmässä. Lomakkeita ei tarvitse tilata ja postittaa Kennelliittoon.

Eläinlääkäri voi avata sähköiset lähetteet Omakoira-palvelun kautta, siihen asti kun eläinlääkäriohjelmistotalot ovat ehtineet päivittää eläinlääkäriasemilla käytössä olevat ohjelmistot.

Eläinlääkäreille on lähetetty sähköpostitse tiedote muutoksista. Jos et ole saanut sähköpostia, tarkistathan Omakoiran kautta, että yhteystietosi ovat ajan tasalla.

Lähetteitä voidaan vielä tehdä eläinlääkäriasemilla

Lähetteiden tilaamisen sähköistyminen on iso muutos. Ainakin alkuvaiheessa lähetteitä voidaan tehdä myös eläinlääkäriasemilla, jos asiakas ei ole tehnyt sähköistä lähetettä etukäteen. Vuoden loppuun saakka lähete maksaa etukäteen tilattuna ja klinikalla luotuna saman verran eli Kennelliiton jäseniltä 2,40 euroa ja ei-jäseniltä 5,20. Jatkossa lähetteen tekeminen eläinlääkäriasemilla on kuitenkin asiakkaalle hieman kalliimpaa. Tämä hinta on jäsenille 5,20 euroa ja ei-jäsenelle 9,80 euroa.

Kennelliitto tiedottaa lisää, kun uusia lausuntoja saadaan tilattaviksi sähköisesti.

Kennelliiton viralliset terveystutkimukset

Lisätietoja: omakoira@kennelliitto.fi