Vuonna 2013 Kennelliitto rekisteröi eniten labradorinnoutajia, suomenajokoiria ja saksanpaimenkoiria. Labradorinnoutaja on pysytellyt rekisteröintitilaston kärjessä jo neljän vuoden ajan. Kaiken kaikkiaan Kennelliitto rekisteröi viime vuonna 46 904 koiraa.

Labradorinnoutaja oli rekisteröintitilaston selkeä ykkönen. Labbiksia rekisteröitiin viime vuonna 1851. Suomenajokoira oli viime vuoden tilastokakkonen 1664 koiralla. Rodun vuosikymmeniä kestänyt lasku kääntyi nyt selväksi nousuksi - viime vuonna rekisteröitiin 189 koiraa enemmän kuin edellisvuonna.

Saksanpaimenkoira oli kolmanneksi suosituin 1404 pennulla. Laskua edellisvuodesta on peräti 350 pentua.

Tilastonelonen oli jämtlanninpystykorva, joka jäi saksanpaimenkoirasta enää parinkymmenen pennun päähän. Seuraavina listalla tulevat kultainennoutaja, suomenlapinkoira, shetlanninlammaskoira, jackrussellinterrieri ja kääpiösnautseri. Pitkäkarvainen chihuahua nousi ensimmäistä kertaa kymmenen suosituimman joukkoon 752 pennulla.

Pienikokoisten rotujen suosio tasaantuu

Monien pienikokoisten rotujen rekisteröintimäärät ovat kääntyneet laskuun. Samalla suurikokoisempien rotujen laskusuuntaus on päättymässä. Johtuvatko muutokset taloudellisesta tilanteesta?

– Suomessa oli kova kysyntä isoista koirista 90-luvun alun laman aikoihin, toistaako historia itseään taloudellisten suhdanteiden tahdissa? Epävarmoina aikoina haetaan turvallisuuden tuntua koirista, Koiramme-lehden päätoimittaja Tapio Eerola pohtii.

Rekisteröintimäärät laskivat

Vuonna 2013 rekisteröitiin yhteensä 46904 koiraa. Vuonna 2012 vastaava luku oli 49743.

– Laskusuhdanteessakin suomalainen koirankasvatus säilyttää vakautensa. Mikään rotu ei romahda yhtäkkiä, vaan pentumäärän lasku jakautuu eri roduille tasaisesti, Eerola huomauttaa.

Kennelliiton toiminnanjohtaja Markku Mähönen on samaa mieltä.

– Rekisteröintimäärät eivät kerro kaikkea suomalaisten koiraharrastuksesta. Vaikka rekisteröinnit ovat hieman laskeneet, on kuitenkin aktiivisten koiranomistajien määrä pysynyt korkeana. Sen huomaa Kennelliiton jäsenmäärän kehityksestä. Olen iloinen, että jäsenmäärä ylitti ensimmäistä kertaa 150 000 viime vuonna, hän sanoo.

Viime vuoden rekisteröintejä käsitellään myös Koiramme-lehdessä 1-2/2014

Rekisteröinnit vuonna 2013

(Suluissa vuoden 2012 tiedot)

1. (1) labradorinnoutaja  1851  (1973)