Kennelliitto on julkaissut nettisivuillaan kyselyn koirien terveydestä. Jalostustieteellisen toimikunnan suunnittelemassa kyselyssä kerätään tietoja yksittäisten koirien terveydentilasta ja sairauksista. Vastausten avulla koostetaan tärkeää tietoa koko rodun tilanteesta, ja tiedot välitetään myöhemmin rotujärjestöille.

Kyselyyn annetaan aluksi koiran rekisterinumero ja tunnistusmerkintätieto. Tunnistusmerkinnän avulla annetut tiedot yhdistetään oikeaan koiraan. Rekisterinumeron ja tunnistusmerkinnän voi tarkistaa esimerkiksi koiran rekisteritodistuksesta tai Kennelliiton jalostustietojärjestelmästä.

– Suomessa tehdään erittäin paljon terveystutkimuksia muihin maihin nähden. Kaikkiin terveysongelmiin ei kuitenkaan ole olemassa rutiininomaisesti tehtävää seulontatutkimusta. Tarvitsemme jalostuksessa tietoa myös näistä ongelmista, jotta niihin voidaan tarttua, ja mieluiten jo ennen kuin ne ehtivät yleistyä rodussa. Terveyskyselyllä kerättävän tiedon ansiosta pystymme yhdessä rotujärjestöjen kanssa tunnistamaan huomiota vaativat asiat ja paneutumaan täysillä koirien terveyden edistämiseen, Kennelliiton jalostusasiantuntija Katariina Mäki sanoo.

Kyselyssä selvitetään esimerkiksi koiran mahdollisia synnynnäisiä vikoja, iho-ongelmia sekä ruuansulatuskanavan ja tuki- tai liikuntaelinten sairauksia. Myös koiran silmien, suun, sydämen ja muiden sisäelinten sairaudet selvitetään kyselyssä.

Kyselyyn voi syöttää yhden koiran tiedot kerrallaan. Kaikkien elossa olevien ja jo kuolleidenkin koirien tiedot ovat arvokkaita rodun terveystilanteen selvittämiseksi ja seuraamiseksi.

Kysely on Kennelliiton nettisivuilla pysyvästi eikä sillä ole päättymisaikaa. Näin rotujen terveyttä voidaan seurata jatkuvasti.

Osallistu kyselyyn

Lisätietoja aiheesta: jalostusposti@kennelliitto.fi