Kennelliitto on yhteistyössä Mikkelin Kaupunginkirjaston kanssa laatinut laatusuosituksen yleisten kirjastojen lukukoiratoiminnalle. Kennelliitto vastaa koirien soveltuvuuden arvioinnista ja ohjaajien kouluttamisesta. Kennelliitto alkaa järjestää lukukoirakoulutuksia vuonna 2017. Laatusuositus julkaistiin lukukoiraseminaarissa Mikkelissä 16. marraskuuta.

Lukukoiria on käytetty kirjastoissa eri puolilla Suomea jo vuosien ajan. Toiminnan suosio on kasvanut eikä sillä ole ollut virallisia ohjeita.

Mikkelin Kaupunginkirjasto käynnisti vuonna 2015 Kansalliset suositukset lukukoiratoimintaan kirjastoissa -hankkeen, jolla pyritään helpottamaan lukukoiratoiminnan aloittamista sekä selkeyttämään ja yhtenäistämään toimintaa. Hankkeessa valmisteltiin laatusuositus lukukoiratoiminnalle, joka myös auttaa toiminnan aloittamisessa niissä kirjastoissa, joissa lukukoiratoimintaa ei vielä ole.

Kennelliitto on mukana hankkeessa ja vastaa koirien arvioinnista ja ohjaajien kouluttamisesta. Ensimmäiset lukukoirakoulutukset järjestetään vuonna 2017 eri puolilla Suomea. Kaikille toimintaan mukaan tuleville järjestetään sama perustason koulutus.

Kennelliitto on myös tehnyt lukukoirille oman tunnuksen. Kennelliiton koulutetut lukukoirat tunnistaa jatkossa keltaisesta huivista, jossa näkyy virallinen lukukoiratunnus.

– Lukukoirat tekevät hienoa työtä kirjastoissa ja auttavat pääasiassa lapsia lukemaan oppimisessa. On tärkeää, että toiminnalle saadaan vihdoin yhteiset raamit, sanoo Kennelliiton kaverikoiratyöryhmän puheenjohtaja Kimmo Nokelainen.

Lukukoiratoiminta on levinnyt Suomeen Yhdysvalloista. Lukukoiratoiminta on osa eläinavusteista toimintaa ja se perustuu vapaaehtoisuuteen. Lukukoiratoiminta on osa lukemisen edistämistä ja lukutaidon tukemista. Lukukoiran tehtävänä on kuunnella lukijaa ja olla läsnä. Lukukoira rentouttaa lukijaa eikä se välitä virheistä. Koiralle lukeminen on osa lukemaan innostamista, mikä puolestaan on eräs kirjastojen ydintehtävistä.

Sopiiko koirani lukukoiraksi?

Lukukoiran tulee olla yli 2-vuotias perusterve, ihmisystävällinen koira, joka on perusluonteeltaan sopiva lukukoiratoimintaan. Koiran pitää osata rauhoittua lukuhetkeen. Lukukoiratoimintaan mukaan tulevien koirien tulee olla Kennelliiton koirarekisterissä tai FIX-rekisterissä tunnistusmerkittyinä. Lukukoirille tehdään soveltuvuuden arviointi.

Lukukoiraohjaajan tulee olla täysi-ikäinen Kennelliiton jäsen. Hänen tulee ymmärtää toiminnan vaatimukset ja vapaaehtoistoiminnan henki. Lukukoiraohjaajan tulee suorittaa Kennelliiton lukukoirakurssi.

Median yhteydenotot:
viestinta@kennelliitto.fi