Suomen Kennelliitto solmi viime kesänä yhteistyösopimuksen Englannin Kennel Clubin kanssa englantilaisen ulkomuototuomarikoulutuksen kehittämisestä. Englantilaiset hakevat mallia koulutukseen suomalaisesta koirasilmätestistä. Testiä kokeiltiin Birminghamissa 24.-25. huhtikuuta. Testiin osallistui 68 ulkomuototuomarikokelasta ja ulkomuototuomaria, ja palaute oli erittäin positiivista.

Suomesta mukana testiä vastaanottamassa oli Kennelliiton hallituksen jäsen, näyttely- ja ulkomuototuomaritoimikunnan puheenjohtaja Kimmo Mustonen. Englannin Kennel Clubia edustivat hallituksen jäsenet, kokeneet ulkomuototuomarit Jeff Horswell ja Frank Kane. Horswell on ulkomuototuomarikoulutusta kehittävän työryhmän puheenjohtaja.

Testiin osallistuminen on pakollista niille, jotka haluavat saavuttaa Englannissa tuomaripätevyyden kolmostason sekä niille, jotka haluavat saavuttaa nelostason, jonka saavuttaneella ulkomuototuomarilla on oikeudet myöntää sertifikaatteja yhdelle tai useammalle rodulle. Birminghamin tilaisuudessa oli mukana sekä ulkomuototuomarikokelaita että kokeneita ulkomuototuomareita, joilla on oikeudet myöntää sertifikaatteja useille roduille.

Kahden päivän aikana järjestettiin neljä kolmetuntista testiä, jossa tuomarit arvioivat erirotuisten koirien rakennetta ja liikkeitä. Arvioitavia koiria oli mukana yhteensä yhdeksän, ja ne edustivat Englannin seitsemää eri roturyhmää. Testiin osallistuminen ei edellyttänyt eri rotujen rotumääritelmien tuntemista, vaan tärkeää oli, että osallistujat osaisivat kuvailla koirien liikkeitä, päätä ja kaulaa, etu- ja takaosaa sekä runkoa. Rungosta arvioitiin esimerkiksi mittasuhteita, turkkia ja sen väriä. Osallistujista 65 prosenttia läpäisi testin.

Koirasilmätestistä kiinteä osa koulutusta

Palaute testipäivistä oli erinomaista, kertoo Jeff Horswell.

- Testissä on vielä kehitettävää, mutta saimme ”ison peukutuksen” sille, että kannustamme ulkomuototuomareita ajattelemaan koirista uudenlaisella tavalla.

Samoilla linjoilla on Kimmo Mustonen.

- Tilaisuus sujui oikein hyvin. Järjestelyt olivat onnistuneet. Ilmassa oli selvästi havaittavissa jännitystä ja kokelaat olivat innostuneita. Uskon vahvasti, että koirasilmätestillä on jatkossa paikkansa myös Englannin uudessa tuomarikoulutusjärjestelmässä. Aina pientä kehittämistä kuitenkin löytyy.

- Myös Suomen Kennelliitto voi oppia vastaavasti Kennel Clubin tuomarikoulutuksesta.  Kennel Club on muun muassa tehnyt erinomaiset esittely- ja koulutusmateriaalit.  Yhteistyötä Suomen ja Englannin kennelliittojen välillä kannattaa jatkaa.

Seuraava testi järjestetään Englannissa marraskuussa.

Kuvassa testin järjestäjät. Vasemmalta oikealle Kennel Clubin kouluttaja Ruth Barbour, Kennel Clubin koulutustoimikunnan puheenjohtaja Gerald King, Kennel Clubin hallituksen jäsen Frank Kane, Suomen Kennelliiton hallituksen jäsen Kimmo Mustonen, Chrissy McHardy ja Adrian Marett Kennel Clubin toimiston koulutusosastolta, Kennel Clubin hallituksen jäsen Jeff Horswell ja Iris Thompson-Burton Kennel Clubin toimiston koulutusosastolta.