Leipzigissa Saksassa järjestettiin 9.-12. marraskuuta Maailman Voittaja -näyttely. Mukaan oli ilmoittautunut lähes 25 000 koiraa. Suomalaisia näytteilleasettajia oli reilusti yli tuhat.

Suomen Kennelliitto oli mukana Leipzigissa kuvaamassa Maailman Voittaja-, Maailman Juniorivoittaja- ja Maailman Veteraanivoittaja -tittelin saaneita koiria. Kuvat on julkaistu Maailmalla menestyneitä suomalaiskoiria -Facebook-sivulla.

Maailman Voittaja -näyttelyn lisäksi Leipzigissä järjestettiin 8. marraskuuta Saksan Voittaja -näyttely ja useita erikoisnäyttelyitä.

Näyttelyiden on line -palvelu toimi hienosti

Suomalaista väriä nähtiin myös näyttelypalveluiden tuottamisessa. Showlinkin ja Prettybitin väkeä sekä suomalaisia näyttelyohjaajia oli mukana viemässä maailmalle suomalaista know how’ta ja on line -tulospalvelua.

Tuula Laitinen ja WDS-näyttelyn kehätoimitsijoista vastaava Ronny van dem Berge olivat tyytyväisiä kehien ja tulospalvelun toimintaan. Leipzigissä pyöri päivittäin noin 80 kehää, ja jokaisessa kehässä oli kolme toimitsijaa.

- Kaikki on sujunut hyvin, kehätoimitsijat ovat innokkaita, ja suomalaiset kollegat ovat auttaneet, jos ongelmia on ollut, kertoi van dem Berge.

Junior Handler -kilpailussa BIS2-sijoitus

Suomalaiset menestyivät hienosti rotukehissä, ja muutamia ison kehän voittojakin tuli. Bellarina Nurminen sijoittui toiseksi Junior Handler -maailmanmestaruuskilpailussa.

Torstaina 9. marraskuuta Emma Mikkosen suomenajokoira Satumeren Niko oli BIS4-veteraani. Laurent Simonin, Pascale Baudryn ja Tarja Hovilan englanninspringerspanielit L’Power Point De La Tete De Tellering ja Adamant’s Over The Moon olivat parikilpailun BIS2.

Perjantaina 10. marraskuuta Sari Laitisen ja Pinja Hiltusen lapinporikoira Suukkosuun Shamaani oli BIS4-veteraani. Tarja ja Teija Koposen keskikokoinen mittelspitz (musta ja ruskea) oli saksalaisten rotujen BIS2.

Lauantaina 11. marraskuuta Terhi Korhosen ja Kristiina Heinosen silkkiterrierit Curiosity Hot Like Mexico ja Curiosity Stardust All Over olivat BIS3 pari.

Sunnuntaina 12. marraskuuta Francis Fabergen Stablemaster’s -suursnautseriryhmä oli BIS4-kasvattaja. Marja-Leena Arhima-Oinosen, Kyösti Oinosen ja Inger Arhiman skotlanninhirvikoira Chix Choix Arwen To Blixtenin jälkeläisryhmä oli BIS4.

Hyviä tuloksia myös Saksan Voittaja -näyttelystä

Suomalaiset saavuttivat Saksan Voittaja -näyttelyssä useita ryhmäsijoituksia. Susanna Gerkman-Hiltusen ja Harri Hiltusen skotlanninhirvikoira Chix Choix Dhulert Arathorn voitti FCI:n 10-ryhmän. BIS3-kasvattajaryhmä oli Juha Kareksen Chix Choix -lhasa apsoryhmä.

Suomessa kasvatettu, ruotsalaisen Jessica Junehallin leonberger Namupalan Bling Smack Chap voitti FCI:n 2-ryhmän.

Merja ja Erno Lindahlin vanhaenglanninlammaskoira Shappy Blue Bob’s Undercover Girl oli FCI:n 1-ryhmän RYP3. Carita Vikiön skyenterrieri Finnsky Visual oli FCI:n 3-ryhmän RYP4. Sari Laitisen ja Pinja Hiltusen lapinporokoira Suukkosuun Shamaani oli FCI:n 5-ryhmän RYP4.

Kennelliitto solmi koulutusyhteistyösopimuksen Egyptin kennelliiton kanssa

Maailman Voittaja -näyttelyn yhteydessä edistettiin myös kansainvälistä yhteistyötä. Sunnuntaina 12.11. Suomen Kennelliitto ja Egyptin Kennelliitto solmivat sopimuksen yhteistyöstä ulkomuototuomarikoulutuksesta vuosina 2018-2022. Sopimuksen allekirjoittivat Suomen Kennelliiton puolesta hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen ja Egyptin Kennelliiton puolesta hallituksen puheenjohtaja Mohamed El Azhary. Vastaavanlainen yhteistyösopimus tehtiin kesäkuussa myös Englannin Kennel Clubin kanssa.

Bellarina Nurminen sijoittui toiseksi Junior Handler -maailmanmestaruuskilpailussa. Kuva: Heidi Lahtinen

Susanna Gerkman-Hiltusen ja Harri Hiltusen skotlanninhirvikoira Chix Choix Dhulert Arathorn oli Saksan Voittajassa FCI10-ryhmän paras. Kuva: Paula Heikkinen-Lehkonen

Tuula Laitinen ja WDS-näyttelyn kehätoimitsijoista vastaava Ronny van dem Berge olivat tyytyväisiä yhteistyöhön. On line -tulospalvelu toimi hyvin.

Sopimuksen yhteistyöstä ulkomuototuomarikoulutuksessa allekirjoittivat Suomen Kennelliiton puolesta hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen ja Egyptin Kennelliiton puolesta hallituksen puheenjohtaja Mohamed El Azhary. Mukana kuvassa ovat myös Suomesta toiminnanjohtaja Markku Mähönen ja Egyptistä hallituksen varapuheenjohtaja Marina Gordeeva.