Vuonna 2017 erilaisissa kokeissa ja kilpailuissa käytiin 177 298 kertaa. Vaikka tämä oli 6,0 prosenttia edellisvuotta vähemmän, ei suuria lajikohtaisia notkahduksia nähty. Tilastot osoittavat edelleen, että koirien kanssa harrastetaan paljon ja harvinaisempiinkin lajeihin riittää osallistujia. Koiranäyttelyt säilyttivät paikkansa suosituimpana koiraharrastuslajina.

Tokosta, agilitystä ja koiratanssista elementtejä yhdistelevän rally-tokon suosio kasvoi edelleen. Suorituksia oli yhteensä 11 137, joka oli 9,0 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Tämän lisäksi suoritusten määrät nousivat esimerkiksi paimennuskokeissa ja valjakkohiihdossa.

Myös koiranäyttelyiden määrä nousi 7,0 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Näyttelyitä järjestettiin 318 ja niissä näyttelykäyntejä oli 190 409 eli 1,3 prosenttia edellisvuotta enemmän.

Suoritukset vähenivät esimerkiksi metsästyslajeissa ja myös pitkään suosiotaan kasvattaneessa agilityssa.

– Mitään odottamattomia muutoksia tai suuria notkahduksia tilastoissa ei näy. Vaikka esimerkiksi agilityn suoritusmäärät vähenivät, on laji edelleen huippusuosittu. Vähäisemmät suoritusmäärät lajissa johtuvat uusista lajeista. Näistä paras esimerkki on rally-toko, josta tuli virallinen laji vuonna 2014, toteaa Kennelliiton koe- ja kilpailutoimikunnan esittelijä-sihteeri Jukka Lindholm.

Koiraharrastuksella on positiivisia vaikutuksia

Koiran kanssa on mahdollista harrastaa hyvin monipuolisesti. Yhdessä tekeminen lisää sekä koiran että sen omistajan hyvinvointia ja vahvistaa keskinäistä sidettä. Suomessa on yhteensä noin 70 Kennelliiton alaista virallista koe- ja kilpailulajia.

Koiraharrastuslajit tavoittavat suuren määrän ihmisiä ja tuovat kunnille, joissa kokeita ja kilpailuja järjestetään monia positiivisia vaikutuksia. Kilpailupaikoille matkustetaan usein kaukaakin ja näin kunnille syntyy matkailusta taloudellisia hyötyjä. Lisäksi koiraharrastaminen lisää yhteisöllisyyttä ja harrastusmahdollisuuksien monipuolisuutta kunnissa. Koiraharrastuksiin voi lähteä mukaan jokainen ikään tai sukupuoleen katsomatta.

Koiranpäivää vietetään 24. huhtikuuta. Tänä vuonna päivän teemana on ’’koiraharrastus yhdistää’’. Teemalla Kennelliitto haluaa tuoda esille arkisenkin koiraharrastamisen positiivisia vaikutuksia ja sitä, että jokainen koiranomistaja voi löytää juuri itselleen ja koiralleen sopivan harrastuksen.

Katso Kennelliiton koetilastosta, mitä lajeja koirien kanssa harrastettiin vuonna 2017

Suomen Kennelliitto - Finska Kennelklubben ry. on valtakunnallinen koira-alan asiantuntijajärjestö. Liiton jäseninä on noin 2 000 koiraharrastusyhdistystä ja noin 146 000 henkilöjäsentä.

Suomen Kennelliitto
Jukka Lindholm,
koe- ja kilpailutoimikunnan esittelijä-sihteeri
jukka.lindholm@kennelliitto.fi

Korjaus 19.3. klo 16.04 suoritukset eivät laskeneet palveluskoiralajeissa.