Lounasluento Koirien Terveydenhuolto-ohjelmasta Eläinlääkäripäivillä 13.12.2017

Kennelliitto on toteuttamassa koirien terveydenhuollon koulutusohjelmaa. Koulutusohjelman tavoitteena on ensisijaisesti jakaa tietoa ja siten parantaa koirien olosuhteisiin ja jalostustyöhön liittyvää hyvinvointia sekä edistää koirien terveyttä. Lounasluennon pitää Iris Kaimio, joka on tuotantoeläinten terveyden- ja sairaudenhoidon erikoiseläinlääkäri, terveydenhuoltoeläinlääkäri sekä Suomen Kennelliiton koirien terveydenhuoltotyöryhmän jäsen.

Koirien Terveydenhuolto-ohjelman on tarkoitus olla selkeä koirien terveydenhuoltoa edistävä ja helpottava kokonaisuus, jonka tavoitteena on parantaa koirien hyvinvointia ja pienentää kennelin eläinlääkärikuluja. Kyseessä on siis Kennelliiton toteuttama koirien terveydenhuollon koulutusohjelma, jonka tarkoitus on ensisijaisesti jakaa tietoa ja siten parantaa koirien olosuhteisiin ja jalostustyöhön liittyvää hyvinvointia sekä edistää koirien terveyttä. Ohjelmaan sisältyy omiin olosuhteisiin soveltuvan koirien terveydenhuoltosuunnitelman laatiminen ja siihen liittyvä eläinlääkärin toteuttama terveydenhuoltokäynti. Koirien terveydenhuolto-ohjelma tulee olemaan kasvattajille/jalostustyötä toteuttaville vapaaehtoinen. Ohjelma palvelee koiran kasvatus- ja jalostustyötä tekeviä kasvattajia ja koiranomistajia, sekä uusia pennun ostajia.

Kennelliiton aloitteesta työstetyn koirien terveydenhuolto-ohjelman on tarkoitus käynnistyä vuoden 2018 aikana. Ohjelmaa valmistelevaan työryhmään kuuluu Kennelliiton edustajien ja eläinlääkärien lisäksi ammattilaisia eläinjalostuksen ja eläinten käyttäytymistieteen saralta.

Työryhmään kuuluvat

• Maaret Tapio, puheenjohtaja, kasvattaja, Kennelliiton hallituksen jäsen, JTT:n puheenjohtaja, käyttäytymisen jalostustarkastaja, jalostusneuvoja
  • Jessica Aschberg, eläintenkouluttaja
  • Merja Dahlbom, ELT lisääntymistieteen ja pieneläinsairauksien erikoiseläinlääkäri, kasvattajatoimikunnan jäsen
  • Iris Kaimio, kasvattaja, erikoiseläinlääkäri (tuotantoeläinten terveyden- ja sairaudenhoito)
  • Sanna Koponen, kasvattaja, kennelneuvoja, aluekouluttaja
  • Lena Lindh, eläinlääkäri (Opaskoirakoululla), suorittaa lisääntymistieteen diplomaattitutkintoa
  • Maija Päivärinta, kasvattaja, JTT, maatalous- ja metsätieteiden maisteri, jalostusagronomi
  • Theresia Wikström, kasvattaja, kasvattajatoimikunnan jäsen
  • Eva Bensky, sihteeri (Kennelliiton toimisto), kasvattaja

Lisätietoja ohjelmasta löydät täältä.