Kennelliitto valmistelee neuvottelua lyhytkuonoisten rotujen terveydestä ja jalostuksesta. Tilaisuuteen kutsutaan rotujärjestöt ja -yhdistykset sekä viranomaisten, eläinlääkärijärjestöjen ja eläinsuojelukentän edustus. Tavoitteena on tiivistää yhteistyötä lyhytkuonoisten rotujen terveyden ed

Monien muiden maiden tavoin keskustelu lyhytkalloisten ja -kuonoisten eli brakykefaalisten rotujen terveydentilasta on viime kuukausina kiihtynyt myös Suomessa. Terveysongelmien ratkaisujen edistämiseksi Kennelliitto haluaa lisätä rakentavaa vuoropuhelua eri toimijoiden kesken.

Eilen Kennelliitto tapasi lyhytkuonoisten rotujen edustajia. Tapaamisessa olivat mukana Suomen Englanninbulldoggiyhdistys ry, Suomen Mopsikerho ry, Suomen Bostonit ry, Suomen Ranskanbulldogit ry sekä Suomen Kääpiökoirat ry. Kennelliitosta kokoukseen osallistuivat hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen, apulaistoiminnanjohtaja Riitta Niemelä, jalostustieteellisen toimikunnan puheenjohtaja Maaret Tapio, jalostusasiantuntija Katariina Mäki sekä viestinnän edustajia.

Tapaamisessa keskusteltiin hyvässä hengessä lyhytkuonoisten rotujen tilanteesta yleisellä tasolla, käytiin läpi rotujen terveydentilan edistämiseksi kehitettyjä toimia eri maissa sekä keskusteltiin uusista keinoista viedä terveyden edistämistä entistä tehokkaammin käytäntöön.

Lisätietoja:

Harri Lehkonen