Kennelliitto kehittää kesän aikana sähköistä palvelua, jolla löytöeläintalot voivat ottaa yhteyden Kennelliiton koirarekisteriin ja jäljittää tätä kautta löytökoiran omistajan heti, kun koira on tullut löytöeläintaloon. Tämä edellyttää sitä, että koira on rekisteröity ja tunnistusmerkitty, ja rekisterissä on ajantasaiset omistajan yhteystiedot.

Löytöeläintalojen yhteydet Kennelliiton rekisteriin suljettiin kesäkuun alussa, ja yhteydenpito löytökoirien omistajiin tapahtuu nyt suoraan Kennelliitosta arkipäivinä virka-aikaan. Yhteydet suljettiin, sillä Kennelliitto haluaa kehittää henkilötietojen käsittelyn tietosuojaa. Tarkoitus on avata yhteydet löytöeläintaloille uudelleen, kun sähköinen palvelu on valmis.

- Käytännössä tämä toimii siten, että Kennelliiton yhteistyökumppanina toimivan löytöeläintalon edustaja syöttää löytökoiran tunnistetiedot Kennelliiton Omakoira-palveluun. Omistajaksi merkityille henkilöille lähetetään tekstiviestinä ja sähköpostina löytöeläintalon kirjoittama viesti ja heidän yhteystietonsa, kertoo toiminnanjohtaja Markku Mähönen Kennelliitosta. Tämän jälkeen omistaja voi ottaa yhteyttä suoraan löytöeläintaloon. Palvelu toimii ympäri vuorokauden.

Omakoiran mobiilisovellus viestittämään käyttäjilleen kadonneista koirista

Parhaillaan kehitetään myös uusia sähköisiä toimintoja helpottamaan kadonneen koiran löytymistä huhtikuussa julkaistuun, Kennelliiton jäsenten Omakoira-mobiilipalveluun.

- Tulevaisuudessa Omakoira-mobiilisovellus tuo käyttäjilleen tietoa lähialueella kadonneista koirista, ja edistää näin kadonneen koiran palautumista nopeammin omistajalleen, kun koira löydetään, kertoo toimitusjohtaja Juha Tenhunen Omakoira-mobiilipalvelusta vastaavasta Kennelliiton tytäryhtiö Prettybit Projects Oy:stä.

- Parasta olisi, jos mahdollisimman moni koira löytäisi omistajansa niin nopeasti kuin mahdollista, painottaa Mähönen. Näin usein käykin.

Kennelliittoon tulee päivittäin noin yksi yhteydenotto kadonneesta koirasta.

Omistajatiedot ajan tasalle koirarekisterissä

Löytökoiran palautumista oikealle omistajalleen edistää se, että omistajan yhteystiedot ovat ajan tasalla Kennelliiton rekisterissä, ja tiedot voidaan luovuttaa eteenpäin.

Kennelliiton jäsenille yhteystietojen päivittäminen sekä koiran omistajailmoitukset ja -muutokset onnistuvat kätevimmin sähköisesti Omakoira-palvelun kautta. Palveluun kirjautuminen vaatii rekisteröinnin. Tarkemmat ohjeet löytyvät verkkosivuiltamme.

Koiranomistaja voi myös tehdä osoitteenmuutoksen sähköpostilla osoitteeseen jasenasiat@kennelliitto.fi. Omistajailmoituksissa ja -muutoksissa apua saa osoitteesta rekisterointi@kennelliitto.fi ja numerosta 09 8873 0277 maanantaisin kello 11-19 sekä tiistaista perjantaihin kello 11-17.

Tunnistusmerkintä ja rekisteröinti ovat koiran ja koiranomistajan turva. Kennelliitto rekisteröi myös monirotuisia koiria niin sanottuun FIX-rekisteriin eli tunnistusmerkintä- ja omistajarekisteriin. Tarkempaa tietoa koiran rekisteröinnistä löytyy verkkosivuiltamme.

Juha Tenhunen
Toimitusjohtaja, Prettybit Projects Oy
juha.tenhunen@prettybitprojects.fi

Markku Mähönen