Kennelliiton valtuusto käsitteli ja hyväksyi kevätkokouksessaan vuoden 2017 tilinpäätöksen ja vuosikertomuksen. Valtuuston kevätkokous järjestettiin 27.5.2018 Espoon Hanasaaressa helteisen sään vallitessa. Kokouksessa oli läsnä 123 kennelvaltuutettua. Valtuusto antoi kokouksessa tukensa kansalliselle hankkeelle saada suomenpystykorva ja eräperinteen vaaliminen Unescon aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon.

Kennelliiton kunniapuheenjohtaja Helena Suni aloitti valtuuston kokouksen muistellen poisnukkuneita kunniajäseniä Johannes Anttista ja Kirsti Smithiä. Valtuusto piti hiljaisen hetken heidän muistolleen.

Kokouksessa hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen luovutti Kennelliiton kultaisen ansiomerkin Lauri Rostedtille. Kukat sai myös emeritusylituomarin arvon saanut Martti Mannersuo sekä emeritaulkomuototuomari Anneli Karttunen.

Rotujärjestölehtikilpailun voitti Suomen Leonbergit

Kokouksessa jaettiin vuoden 2017 rotujärjestölehtikilpailun palkinnot. Koiramme-lehden päätoimittajan Tapio Eerolan esityksestä palkinnot jaettiin seuraavasti:

1.palkinto Leot (Suomen Leonbergit). Päätoimittaja Anni Lahti

2.palkinto Afgaani (Suomen Afgaanit-Finlands Afghaner). Päätoimittaja Terja Koivumäki

3.palkinto Hovawartti (Suomen Hovawart). Päätoimittaja Satu Ollila. Palkinnon vastaanotti Anu Hatunpää.

Vuoden 2019 jäsenmaksuihin ei tule muutoksia

Valtuusto päätti, että vuoden 2019 jäsenmaksut säilyvät ennallaan.

Henkilöjäsen 40 euroa
Perhejäsen 21 euroa
Nuorisojäsen (alle 18v.) 24 euroa
Jäsenyhdistys 40 euroa

Kennelpiirit saavat vuonna 2019 pitää itsellään jäsenyhdistyksiltään perimänsä Kennelliiton jäsenmaksut ilman tilitysvelvollisuutta Kennelliitolle.

Uusi rotujärjestö

Kennelliiton valtuusto hyväksyi uudeksi rotujärjestöksi Australianpaimenkoirat ry:n siten, että yhdistyksellä on läsnäolo-oikeus valtuuston kokouksissa nykyisen valtuustokauden 2017-2019 aikana.

Pienoismäyräkoirien käyttötaipumuskokeen sääntömuutos voimaan 1.6.2018

Kiimaisten narttujen osallistuminen pienoismäyräkoirien käyttötaipumuskokeeseen hyväksyttiin tietyin ehdoin.