Jo 14. kertaa järjestetty koulutustapahtuma houkutteli viikonloppuna jälleen lähes 400 Kennelliiton jäsentä kuulemaan ajankohtaista tietoa koiramaailmasta. Digiteemavuoden avauksen lisäksi tarjolla oli kattavasti asiantuntemusta koiran hyvinvoinnista, lainsäädännöstä ja yhdistystoiminnan kehittämisestä.

KoiraExpossa avattiin Kennelliiton sähköisten palveluiden teemavuosi, ja digi olikin vahvasti läsnä ohjelmassa. Hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen avasi viikonlopun esittelemällä jäsenetuna tarjottavan OmaKoira-palvelun mobiiliversion ilmeen, jonka on toteuttanut mainostoimisto BBO:n Timo Lemmetti. Huhtikuussa ladattavaksi tulevaa sovellusta laajennetaan asteittain. Jatkossa esimerkiksi koiran rokotustiedot voivat kulkea kätevästi mukana oman koiran tiedoissa.

KoiraExpossa ”ainakin kymmenen vuotta” käyneet aluekouluttaja Marita Utter Vaasan kennelpiiristä ja näyttelyohjaaja Carita Natunen Satakunnan kennelpiiristä innostuivat panostuksista digipalveluihin, mutta muistuttivat samaan hengenvetoon myös reaaliteettien tuomista haasteista.

- Lähtökohtaisestihan nämä palvelut ovat aivan mahtava juttu. Pitää kuitenkin muistaa, että koko Suomessa verkko ei aina toimi kovin mallikkaasti. Esimerkiksi uusille kasvattajille pelkkä verkkokurssi ei riitä, vaan tarvitaan kasvokkaista vuorovaikutusta. Kysymysten esittäminenkin on helpompaa auton takapenkillä, Vaasan kennelpiirin Utter sanoi Natusen nyökytellessä.

Toista kertaa KoiraExpoon osallistunut Pohjois-Savon kennelpiirin nuorisojaoston puheenjohtaja Pauli Turunen kiitteli uusia palveluita ja kannusti laajentamaan niitä edelleen.

- Samalla saadaan toimintaa entistä läpinäkyvämmäksi, Turunen sanoi.

Uutta oppia ja kokemusten jakamista

Kaikki hihasta nykäistyt haastatellut kertoivat, että parasta ovat olleet luennot ja mahdollisuus keskustella ihmisten kanssa.

- Aiheet ovat aina olleet todella hyviä, mutta luennoitsijat toki vaihtelevat. Joku osaa tehdä hyvin kuivastakin aiheesta mielenkiintoisen ja toinen taas kiinnostavasta asiasta puisevamman, Vaasan kennelpiiriä edustanut Utter kommentoi Vantaan Cumulus Resort Airport Congress Centerin aulassa.

Natunen kertoi odottaneensa erityisesti luentoa Euroopan unionin tietosuoja-asetuksesta. Viikonlopun aikana tarjolla oli myös faktaa muiden muassa Kennelliiton kansainvälisestä yhteistyöstä, koiran käyttötarkoituksesta ja luonnetestauksesta, uusimmista koiratutkimuksista sekä viestinnän kehittämisestä.
Tärkeä merkitys oli keskusteluilla niin vanhojen kuin uusien tuttavuuksien kanssa.

- Järjestän näyttelyitä ja parasta on aina vertailla muiden kanssa kokemuksia. Uutta oppia on ollut esimerkiksi sähköisten arvostelujen kirjoittaminen kehistä, Satakunnan kennelpiirin Natunen kertoo.

”Siviilissä” tuotantojohtajana työskentelevä Turunen sanoi viikonlopun herättäneen paljon ajatuksia.

- Koiraharrastus on hyvää vastapainoa työelämälle ja tarjoaa paljon mahdollisuuksia kehittää itseään. Täällä on puhuttu paljon uusien yhteistyökumppaneiden hakemisen tärkeydestä. Esimerkki sellaisesta on ollut vaikkapa se, että lähdemme Pohjois-Savossa kehittämään Eräkummitoimintaa Metsähallituksen kanssa, Turunen kertoi.

Yhtenä viikonlopun positiivisena antina Turunen piti myös sitä, että kennelpiirin nuorisojaoston jäsenet olivat todella innokkaasti mukana KoiraExpossa.

- On tärkeää, että nuoret otetaan entistä vahvemmin mukaan ja he tapaavat Kennelliiton ihmisiä laajemminkin.

Ensi vuoden kalenteriin kannattaa tuttuun tapaan merkitä helmikuun ensimmäinen viikonloppu, sillä KoiraExpo järjestetään seuraavan kerran 2.-3.2.2019.

KoiraExpossa oli mukana myös Pohjois-Savon kennelpiirin nuorisojaosto. Vasemmalta: Iida Makkonen, Aida Ryhänen, Aliina Mäkinen, Pauli Turunen, Pohjois-Savon kennelpiirin nuorisojaoston pj Marita Tauriainen, Janniina Tauriainen, sekä Erkki Savolainen, Pohjois-Savon kennelpiirin pj.

Korjaus 6.2. kello 8.40: KoiraExpo järjestettiin tänä vuonna 14. kerran.