Joulukuun alussa julkaistiin kansainvälinen tieteellinen tutkimus, jossa selvitettiin englanninbulldoggien, ranskanbulldoggien ja bostoninterriereiden korkkiruuvihännän geneettistä taustaa. Tutkimuksessa tunnistettiin mutaatio (DVL2), joka oli yhteydessä tutkittujen rotujen kallon, rintakehän, kaulan ja selkärangan epämuodostumiin. Tutkimus tuo uutta tärkeää tietoa tutkittujen kolmen rodun perimästä.

Tutkitut rodut jakavat keskenään useita samanlaisia ulkomuoto-ominaisuuksia, jotka ovat olleet olemassa roduissa koko niiden olemassaolon ajan. Nämä ominaisuudet, kuten brakykefaalinen eli lyhyt ja leveä kallon muoto, silmien suuri etäisyys toisistaan sekä lyhyt kuono, voivat altistaa koiran terveysongelmille. Muista lyhytkalloisista roduista poiketen näillä roduilla esiintyy myös selkärangan epämuotoisuutta ja korkkiruuvihäntää.

Tutkimuksessa tunnistettiin mutaatio (DVL2), joka oli yhteydessä tutkittujen rotujen kallon ja leukojen sekä rintakehän, kaulan ja selkärangan rakenteeseen. Mutaatio periytyy resessiivisesti eli peittyvästi. Mutaation esiintyvyys englannin- ja ranskanbulldoggeilla on täydellinen ja bostoninterriereillä lähes täydellinen, mikä tarkoittaa, että geenin normaalimuotoa ei esiinny näissä roduissa juuri ollenkaan.

Mutaation aiheuttamien rankaepämuodostumien, kuten puolinikamien ja skolioosin voimakkuus vaihtelee rotujen välillä. Vastaavat mutaatiot aiheuttavat ihmisillä harvinaisen oireyhtymän, jonka ulkoiset oireet kallon, raajojen ja selkärangan osalta ovat samanlaiset kuin tutkituilla koiraroduilla. Oireyhtymän ilmentymisen eri asteista koirilla kaivataan vielä lisätutkimuksia.

– Olemme saaneet tutkijoilta alustavaa tietoa tutkimuksen tuloksista. Olemme tutkijoiden kanssa yhtä mieltä siitä, että tutkimuksen tulokset on otettava vakavasti, sanoo Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

Hän painottaa samaa asiaa kuin tutkijatkin – nyt tarvitaan paljon lisää tietoa, ennen kuin voidaan vetää enemmän johtopäätöksiä, sillä ongelma on monimutkainen.

Olemme olleet asiasta yhteydessä rotuyhdistyksiin, ja tarkoitus on pohtia yhdessä tulevaisuuden toimenpiteitä, kertoo Lehkonen.

Kennelliitto tiedottaa asiasta myöhemmin lisää.

Lisätiedot:

Harri Lehkonen
Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja
harri.lehkonen@kennelliitto.fi
puh. 050 329 2188

Täsmennetty tiedotetta 17.12. kello 12.00. Lisätty tieto mutaation vaikutuksesta kallon ja leukojen rakenteeseen sekä rankaepämuodostumien voimakkuuteen eri roduilla. Poistettu kyseiseen mutaatioon liittymätön virke.