Seuraava sydämen ultraäänitutkimuksen näyttötilaisuus järjestetään tammi- tai helmikuussa Yliopistollisessa Eläinsairaalassa. Hakemukset tulee toimittaa viimeistään maanantaina 12.12.2022.

Kennelliiton hyväksymän sydämen ultraäänitutkimuksen saa suorittaa Suomessa laillistettu eläinlääkäri, joka on osallistunut hyväksytysti Kennelliiton sydänsairaustyöryhmän järjestämään näyttötilaisuuteen; poikkeuksena pieneläinten kardiologian eurooppalaisen tai amerikkalaisen Diplomate-tutkinnon suorittanut eläinlääkäri, jonka ei tarvitse osallistua näyttötilaisuuteen. Muun ulkomailla hyväksytyn, virallisia sydämen ultraäänitutkimuksia tekemään oikeuttavan jatkokoulutuksen riittävyyden arvioi hakemuksesta sydänsairaustyöryhmä.

Osallistuakseen näyttötilaisuuteen eläinlääkärin tulee toimittaa hakemus Kennelliiton sydänsairaustyöryhmälle viimeistään maanantaina 12.12.2022 osoitteeseen jalostusposti@kennelliitto.fi. Hakemukseen liitetään:

• Ansioluettelo, josta selviää riittävä työkokemus pieneläinkardiologiassa sekä käydyt jatkokoulutuskurssit
  • Sydäntutkimuksessa käytettävissä oleva laitteisto (ultraäänikone ja sydänfilmitutkimus)
  • Potilaspäiväkirja, josta ilmenee viimeisen 3 vuoden aikana tehdyt koirien sydänultratutkimukset (tutkimusten määrä, potilaan rotu/ikä/diagnoosi).
  • Eläinlääkärin työssään käyttämällä ultraäänilaitteella suoritettu täydellinen sydäntutkimus kahdesta potilaasta, joista toisella tulee olla läppäsairaus. Ultraäänitutkimuksen ohjeet löytyvät täältä. Ultraäänitutkimuksen videot ja kuvat voidaan toimittaa erikseen viimeistään perjantaina 30.12.2022 mennessä.

Näyttötilaisuuden osallistujat hyväksytään hakemusten perusteella. Osallistuakseen eläinlääkärillä tulee olla myös Kennelliiton auskultaatio-oikeudet.

Ultraäänitutkimuksen seuraava näyttötilaisuus järjestetään tammi- tai helmikuussa Yliopistollisessa eläinsairaalassa Viikissä. Tarkempi ajankohta ilmoitetaan hakijoille erikseen. Osallistumismaksu on 500 euroa. Osallistumismaksulla katetaan mm. näyttötilaisuuden vastaanottavien eläinlääkäreiden palkkiot.

Lähetä hakemus viimeistään 12.12.2022 sähköpostitse osoitteella jalostusposti@kennelliitto.fi. Kuvat ja videot ultraäänitutkimuksesta voidaan toimittaa erikseen 30.12.2022 mennessä lataamalla ne pilvitallennuspalveluun ja toimittamalla linkki kyseiseen kansioon osoitteeseen jalostusposti@kennelliitto.fi.

Ohjeet eläinlääkäreille kennelliiton hyväksymän sydämen ultraäänitutkimusoikeuksien hakemiseen.

Lisätietoja:
Laura Ripatti
Sydänsairaustyöryhmän sihteeri
jalostusposti@kennelliitto.fi

Voit olla kiinnostunut myös näistä

Paimenkoiranpentu
Koirien sydänsairaudet ja niiden diagnostiikka Lue lisää
Valkoinen koira juoksee niityllä
Sydänsairauksia kartoitetaan sydänkuuntelun ja ultraäänitutkimuksen avulla Lue lisää
labbis mustalla taustalla
Kennelliiton hyväksymät virallisia terveystutkimuksia tekevät eläinlääkärit Lue lisää