Best in Show på den finska vinnarutställningen Voittaja 2021 var Reijo Portalas skotska terrier Quaint Sherry Perry. Hunden har fötts upp av Reijo Portala. Utställningens vackraste hund utsågs av Marja Talvitie.

Voittaja-utställningens bästa veteran var lhasa apso Chic Choix Diamella Inspiration, som ägs av Jaana Karenmaa-Nurminen och Tiina Karenmaa-Virtanen.  Valet gjordes av Julija Aidietiene.

Årets tjänstehundar premierades traditionsenligt på mässan. Finska Kennelklubben belönar varje år Polisens, Försvarsmaktens, Gränsbevakningsväsendets, Brottspåföljdsmyndighetens och Tullens Årets tjänstehundar. I år premierades Årets tjänstehundar 2020 och 2021. Ordförande för Kennelklubbens prov- och tävlingskommitté Esa Kukkonen utdelade prisen till hundförarna på Arenan vid Koiramessut på lördag. Läs mera här (på finska).

Mässbesökare respekterade hälsosäkerhetsinstruktionerna väl. På evenemanget rådde en lugn och god stämning. I år var antalet deltagare ungefär två tredjedelar av det normala och det fanns mera utrymme i mässhallarna. Coronapass krävdes av alla deltagare och användning av ansiktsmask förutsattes.

- Det är deltagare som gjorde evenemanget. Jag vill tacka alla som deltagit i Koiramessut för ett gott samarbete, vi gjorde tillsammans ett lyckat evenemang, tackar ordförande för Vinnarutställningskommittén Kari Järvinen.

Programmet kulminerade i utställningarnas finaltävlingar på Messukeskus Arena.

Årets hundar premierades

I samband med utställningen belönades Årets utställningshund, uppfödare och veteran år 2020 och 2021. Årets utställningshund 2020 är korthårig collie Clingstone´s Make My Day, som ägs och har fötts upp av Satu Asikainen. Årets utställningshund 2021 är Reijo Portalas skotska terrier Quaint Sherry Perry. Årets uppfödare 2020 är Petri Turunens kennel Eerondaali med keeshonds. Årets uppfödare 2021 är Nina Brusins kennel Memorylane med bearded collies. Årets veteran 2020 är Valentina Popovas skotska terrier Filisite Brash Koh-I-Noor. Årets veteran 2021 är keeshond Eerondaali Nightwish, som fötts upp och ägs av Petri Turunen.

339 olika hundraser i Voittaja-utställningens ringar

I Voittaja-utställningen deltog 6511 hundar. Totalt 339 olika raser sågs i ringarna under dagen. Flest anmälda hundar fanns det i raserna whippet (111), labrador retriever (97), shetland sheedog (90), engelsk springer spaniel (86) samt golden retriever (86).

Du hittar samtliga resultat från helgen här

Voittaja 19.12.2021 BIS

Best in Show på Voittaja-utställningen var Reijo Portalas skotska terrier Quaint Sherry Perry. Best in Show-pokalen utdelades av domare Marja Talvitie samt Royal Canin Oy:s Account Manager Riitta Niemelä, vinnarutställningskommitténs ordförande Kari Järvinen och landschef för Agria Eläinvakuutus Anna Linder.

Foto: Jukka Pätynen / Koirakuvat.fi

BIS vet 19.12.2021

Voittaja-utställningens bästa veteran var lhasa apso Chic Choix Diamella Inspiration, som ägs av Jaana Karenmaa-Nurminen och Tiina Karenmaa-Virtanen. Valet gjordes av Julija Aidietiene. Foto: DogXpress/Heidi Örling

Junior handler suomenmestari 19.12.2021

Finsk Mästare 2021 i junior handling är Ella Ruuni. FM-finalen i junior handling bedömdes av italienska Alice Varchi. Foto: DogXpress/Heidi Örling

Vuoden näyttelykoira 2021
Årets utställningshund 2021

Årets utställningshund, Årets veteran och Årets uppfödare belönades i samband med Voittaja-utställningens finaltävlingar. Foto: Jukka Pätynen / koirakuvat.fi

Nästa år är Koiramessut ett tredagarsevenemang då Nordiska Vinnarutställningen arrangeras i Helsingfors. Välkommen till Messukeskus 2-4.12.2022!

Läs mera

BIS Helsinki Winner 18.12.2021 Jukka Pätynen