Efter ökningen som sågs under coronaåren har antalet hundar som registrerats hos Finska Kennelklubben jämnats ut år 2022. Inga stora ändringar skedde i hundrasernas popularitet.

År 2022 registrerades totalt 48 629 hundar hos Finska Kennelklubben medan antalet registreringar år 2021 var 52 743. Antalet registreringar gick ner med 7,8 procent i jämförelse med år 2021.

Antalet registreringar ökade under coronaåren 2020 och 2021 totalt med nästan 17 procent från år 2019. Nu har antalet registreringar redan gått under siffran under första coronaåret 2022, då 48 932 hundar registrerades.

- Antalet registreringar är på väg neråt och närmar sig en längre tids genomsnitt före coronaåren. Trots det är siffran fortfarande hög, säger Kennelklubbens styrelseordförande Esa Kukkonen.

Sett ur Kennelklubbens synvinkel, hundars stora popularitet är inte enbart en bra sak.

- Att skaffa hund innebär långsiktig förpliktelse och måste alltid vara ett beslut som övervägts noga. Hundens ställning som en del av vardagslivet måste beaktas, även på tiden efter corona, påminner han.

Labradorens popularitet fortsätter fortfarande

Labrador retriever har tassat rakt in i finländarnas hjärta. Den har varit Finlands populäraste hundras sedan 2009. Ifjol registrerades 2583 labrador retrievers. På andra plats kom shetland sheepdog (1279) och på tredje plats finsk lapphund (1251).

Det totala antalet registreringar av alla dessa raser gick ner från år 2021. Bara sex raser nådde över tusen registrerade hundar ifjol.

Esa Kukkonen är orolig över hur inhemska hundraser ska stå på sig i framtiden, eftersom registreringssiffrorna för finsk stövare, finsk spets och karelsk björnhund gick betydligt mycket mera neråt än vad den allmänna trenden har varit.

Raser, vars popularitet har ökat i jämförelse med totala siffror från 2021, är bland annat akita, belgiska vallhundar, terrier brasileiro, cane corso, eurasier, norsk älghund grå, jakutskaja lajka, strävhårig vorsteh, dvärgpinscher, maremmano-abbruzzese, newfoundlandshund, nova scotia duck tolling retriever, norrbottenspets, portugisisk vattenhund, samojedhund, shiba, släthårig foxterrier och stabijhoun.

Hundar av totalt 317 hundraser eller rasvarianter registrerades hos Finska Kennelklubben ifjol. I flera raser är antalet registreringar väldigt små, endast några hundar.

En lista på hundra populäraste hundraser finns här:

Registreringsstatistiken år 2022 kan ännu ändras något, bland annat på grund av importregistreringar och registeröverföringar.

Registrerade rashundar har stadig popularitet

Populariteten av rashundar som registrerats i Finland har traditionsenligt varit stadig. Statistikcentralen uppskattade år 2018 att antalet hundar i Finland är ca 700 000. Av dessa har uppskattningsvis tre av fyra registrerats hos Finska Kennelklubben. Statistikcentralens uppskattning är baserad på uppgifter från konsumentundersökningen från 2016.

Nio av tio av dem som överväger att skaffa hund vill köpa en rashund av en finsk hunduppfödare, enligt undersökningen som publicerades av Taloustutkimus i november 2021.

Enligt svaren är de största förtjänsterna med finsk hunduppfödning pålitlighet, ansvarsfullhet, trygghet och inhemskhet. Att hundars hälsouppgifter finns tillgängliga och att hundarna har undersökts upplevs som viktigt, likaså enkel kommunikation samt uppfödarens råd och stöd över en längre tid.

Mera information om undersökningen finns här (på finska).

Hertta, Luna och Martta populäraste smeknamn för hundar födda år 2022

Smeknamnet på fler än 50 000 hundar har sparats i Kennelklubbens Omakoira-mobilapp. Populäraste smeknamn för hundar år 2022 är Hertta, Luna och Martta.

Se populäraste smeknamnen för hundar i Finland:

För mera information

Finska Kennelklubbens styrelseordförande
Esa Kukkonen
tfn
esa.kukkonen@kennelliitto.fi

Ordförande för Finska Kennelklubbens uppfödarkommitté
Vesa Lehtonen
tfn
vesa.lehtonen@kennelliitto.fi

Begäran om material
viestinta@kennelliitto.fi

Bilder på de tio populäraste hundraserna hittar du i Kennelklubbens mediebank.