Ökningen av antalet hundar registrerade hos Finska Kennelklubben fortsatte ifjol. Hundar registrerades nästan 8 procent mer än år 2020. Inga stora ändringar skedde i hundrasernas popularitet.

V

År 2021 registrerades totalt 52 771 hundar hos Finska Kennelklubben medan antalet registreringar år 2020 var 48 895. Antalet registreringar växte med 7,9 procent. Antalet registreringar har ökat under coronaåren 2020 och 2021 totalt med nästan 17 procent från år 2019. Fler hundar än så har registrerats endast under rekordåret 2008 då antalet registreringar gick upp till 52 921.

- Betydelsen av hunden som människans bästa vän har betonats under coronaåren. Då omständigheterna har ändrat har många nya hundägare förverkligat sin långvariga dröm om att skaffa hund, säger Kennelklubbens styrelseordförande Harri Lehkonen.

Labradorens popularitet fortsätter

Topp-trean av de populäraste hundraserna är samma som ifjol, men finska lapphunden klev nu till andra plats. Flest registreringar hade labrador retriever (2480), på andra plats kom finsk lapphund (1533) och på tredje plats jämthund (1470).

En lista på hundra populäraste hundraser finns här (på finska):

Hundar av totalt 304 hundraser eller rasvarianter registrerades hos Finska Kennelklubben ifjol. I flera raser är antalet registreringar väldigt små, endast några hundar. Av de raser som finns på topp-tio-listan var det åtta som nådde över tusen registrerade hundar.

Nya raser som klev till listan över de hundra populäraste hundraserna var irländsk varghund, keeshond, miniature american shepherd, rhodesian ridgeback, russkaja tsvetnaja bolonka, schnauzer, cane corso, lancashire heeler och släthårig foxterrier. Raser som föll bort från listan var belgisk vallhund groenendael, amerikansk cocker spaniel, tysk jaktterrier, chow chow, engelsk bulldogg, newfoundlandshund, landseer, japansk spets och american akita.

Registreringsstatistiken för år 2021 kan ännu ändras något, bland annat på grund av importregistreringar och registeröverföringar.

Luna, Alma och Helmi populäraste smeknamn

Smeknamnet på nästan 50 000 hundar har nu sparats via Kennelklubbens Omakoira-mobilapp. Det vanligaste namnet av dessa är Luna. Andra populära namn är Alma, Helmi, Hertta och Sulo. Största delen av de populäraste smeknamnen är korta och koncisa så att hunden lätt kan förstå sitt namn då man kallar på den.

Lista på de 20 populäraste smeknamnen för hundar (på finska):

Registrerade rashundar har stadig popularitet

Harri Lehkonen är nöjd över att de som planerar att skaffa hund uppskattar finska registrerade rashundar. Nio av tio av dem som överväger att skaffa hund vill köpa en rashund av en finsk hunduppfödare, enligt undersökningen som publicerades av Taloustutkimus i november.

Enligt svaren är de största förtjänsterna med finsk hunduppfödning pålitlighet, ansvarsfullhet, trygghet och inhemskhet. Att hundars hälsouppgifter finns tillgängliga och att hundarna har undersökts upplevs som viktigt, likaså enkel kommunikation samt uppfödarens råd och stöd över en längre tid.

Mera information om undersökningen finns här (på finska).

För mera information

Finska Kennelklubbens styrelseordförande
Harri Lehkonen
tfn 050 329 2188

harri.lehkonen@kennelliitto.fi

Ordförande för Finska Kennelklubbens uppfödarkommitté
Vesa Lehtonen
tfn 050 599 9838

vesa.lehtonen@kennelliitto.fi

Bilder på de tio populäraste hundraserna hittar du i Kennelklubbens mediebank.