Korthåriga collien Clingstone’s Make My Day var den vackraste hunden på Nordiska Vinnarutställningen 2017, som gick av stapeln lördagen den 9 december på Messukeskus i Helsingfors. Hunden har fötts upp och ägs av Satu Asikainen. Vinnaren utsågs av Kari Järvinen.

Den finska spetsen Loukkaharjun Lapinukko utsågs till dagens bästa veteran av Marja Talvitie. Hunden ägs av Päivi Silomäki och Anni Lielahti. Dagens bästa uppfödargrupp bestod av korthåriga collies från Satu Asikainens kennel Clingstone's, domare var Irina Poletaeva.

På utställningen valdes också den bästa hunden av nordisk ras. Valet föll på den karelska björnhunden Rohmoivan Ava, ägd av Maria Kärnä samt Maija och Rauno Ahola. Vinnaren utsågs av Paavo Mattila.

Över 7500 hundar deltog i Nordiska Vinnarutställningen 2017. Samtliga resultat från utställningen finns här.

Islands lag tog NM-guld i junior handling

På Koiramessut arrangerades också den Nordiska Mästerskapstävlingen i junior handling. Ett lag på fyra personen deltog från varje nordiskt land. De skickliga ungdomarna tävlade såväl om individuellt som lagmästerskap. Island tog hem segern i lagtävlingen. Segern i den individuella tävlingen togs av Bergling Gunnarsdottir från Island. Domare i tävlingen var Jason Lynn från Storbritannien.

Strävhårig tax den vackraste valpen på Helsinki Puppy Show

På lördagen belönades också meriterade uppfödare med Lauri Vuolasvirta-pris. Allt som allt 45 uppfödare belönades.

Vackraste hunden på Nordiska Vinnarutställningen 2017 var den korthåriga collien Clingstone's Make My Day som ägs och har fötts upp av Satu Asikainen. Vinnaren utsågs av Kari Järvinen. Med och belönade var Royal Canin Finlands försäljningschef Laura Honko, landschef för Agria Eläinvakuutus i Finland Anna Linder, Kennelklubbens fullmäktigeordförande Eeva Anttinen samt vice ordförande för Vinnarutställningarnas utställningskommitté Kimmo Mustonen. Bild: Heidi Örling

Den finska spetsen Loukkaharjun Lapinukko utsågs till dagens bästa veteran av Marja Talvitie. Hunden ägs av Päivi Silomäki och Anni Lielahti. Bild: Linda Holopainen.

Dagens bästa uppfödargrupp på Nordisk Vinnarutställning 2017 var Satu Asikainens korthåriga Clingstone’s-collies. Bild: Linda Holopainen

Den bästa hunden av nordisk ras var karelska björnhunden Rohmoivan Ava, som ägs av Maria Kärna samt Maija och Rauno Ahola. I bilden till vänster landschef för Agria Eläinvakuutus i Finland Anna Linder samt Laura Honko, försäljningschef för Royal Canin Finland. I bilden till höger domare Paavo Mattila. Bild: Linda Holopainen

Islands lag tog hem segern i Nordiskt Mästerskap i junior handling. Bild: Linda Holopainen

Bergling Gunnarsdottir från Island vann NM-guld i den individuella tävlingen i junior handling.