Kennelklubben beviljar hederstiteln Sankarikoira – Hjältehund till 18 hundar år 2018. Därtill får 11 hundar ett hedersomnämnande för sina bragder. Hederstiteln Hjältehund kan tilldelas en hund som på ett betydande sätt har bidragit till att ett eller flera människoliv har räddats. Kennelklubben belönar Hjältehundarna på Koiramessut söndagen den 16 december, på Messukeskus i Helsingfors.

Hederstiteln tilldelas i år labrador retriever Aku, boxer Alli, schäfer Brada, american staffordshire terrier Camo, schäfer Edi, blandras Hessu, jämthund Iska, långhårig hollandse herdershond Kaida, blandras Lassi, dvärgschnauzer Lennart, korthårig chihuahua Lily, mellanpudel Milo, finsk spets Piitu, nova scotia duck tolling retriever Sera, golden retriever Soni, boerboel (ej av FCI erkänd ras) Sumo, jack russell terrier Täplä och storpudel Turre.

Hedersomnämnande ges till släthårig foxterrier Hertta, korthårig vorsteh Jussa, whippet Kössi, spansk vattenhund Lili, schipperke Mykkä, ceskyterrier Onni, blandras Siru, chihuahua Taika, blandras Tiipero, berner sennenhund Viljo-Valdemar och blandras Ykä.

– Kennelklubben har igen äran att premiera hjältehundar, som är många till antalet även i år.  Hjältehundarnas berättelser visar på hur många olika sätt hunden kan hjälpa en människa. Sådana positiva bud om ett gott förhållande hund och människa emellan är mer än välkomna, konstaterar Kennelklubbens styrelseordförande Harri Lehkonen.

Kennelklubbens styrelse tog i bruk hederstiteln första gången år 1997. Titeln är på finska Sankarikoira® och den har registrerats som varumärke hos patent- och registerstyrelsen. Kennelklubben beviljar årligen hederstiteln Sankarikoira – Hjältehund för hundar som på ett betydande sätt har bidragit till att ett eller flera människoliv har räddats. Hunden kan tilldelas Kennelklubbens hedersomnämnande också för andra hjältedåd.

I år beviljades flest titlar till hundar som har hittat en människa i behov av hjälp. Hundarna sökte också hjälp i livshotande situationer. Hundar har räddat människoliv genom att ha varnat i tid om sjukdomsanfall och livshotande situationer, så som eldsvådor, explosioner eller kolmonoxidförgiftningar. De har också försvarar människor i olika situationer och hjälpt till att rädda människor från att drunkna. Bland hundarna som belönas i år finns också polisens tjänstehund.

En bildgalleri på årets hjältehundar finns nere på denna sida. Hjältehundarnas berättelser hittar du på finska här.

Liisa Suoninen, kommunikationschef
liisa.suoninen@kennelliitto.fi