Finska Kennelklubbens styrelse beslöt 28.2.2021 att tills vidare avbryta all verksamhet som anknyter till träning av skyddshundar och prov i skydd.

Anledningen till detta är de fall i undersektioner av den finska schäferklubben Saksanpaimenkoiraliitto där skyddshundar har tränats med våldsamma och brutala metoder. För sådana träningsmetoder finns det nolltolerans för och i dessa bör ingripas hårt.

– Det är chockerande att någon ännu på 2020-talet inbillar sig att den bästa metoden att träna hundar är att sparka, slå och strypa dem och att använda stackel eller el, listar Kennelklubbens styrelseordförande Harri Lehkonen.

Verksamheten kan fortsätta när de brister som upptäckts i verksamheten har utretts och rättats till, och när alla verksamhetsmodeller har utvecklats så att de motsvarar djurskyddslagens krav och stöder djurs välbefinnande. Finska Kennelklubbens etiska nämnd behandlar fallen inom ramen för klubbens stadgar.

Finska Kennelklubben kräver att den finska brukshundklubben Suomen Palveluskoiraliitto och den finska schäferklubben Saksanpaimenkoiraliitto förnyar träningen av skydd och förbättrar övervakningen av skyddsträning för prov för hundsporterna Mondioring och IGP. Finska Kennelklubben, Suomen Palveluskoiraliitto och Saksanpaimenkoiraliitto har tillsammans kommit överens om åtgärder som bör vidtas, av vilka det första är etisk utbildning och en etisk förbindelse för domare och funktionärer.

Saksanpaimenkoiraliitto har tillfälligt avbrutit skyddshundträningar och har ställt två av sina medlemsföreningar i tillfälligt verksamhetsförbud. Också den finska brukshundklubben Suomen Palveluskoiraliitto, som administrerar skyddsprov, har uppgett att den tills vidare inte beviljar de två medlemsföreningarna under Saksanpaimenkoiraliitto tillstånd att arrangera prov och tävlingar.

För mera information

Finska Kennelklubbens styrelseordförande