Nästa vecka, den 24 april, firar vi igen den nationella Hunddagen, i år redan för den 13:e gången. I år lyfter kampanjen fram att hunden är en del av vardagen till och med i över ett årtionde, och att det därför finns skäl att överväga noggrant köpet av hund och hurdan hund som kunde vara lämplig för en själv. Delta i hundarnas egen festdag på evenemang som ordnas på olika håll i Finland och genom att dela din hunds berättelse på sociala medier med hashtaggen #koiranpäivä2019.

Syftet med Hunddagen är att lyfta fram hundens betydelse och dess olika roller som en del av vårt samhälle. Syftet med årets kampanj Känn din hundkompis är att stödja ansvarsfullt köp av hund. Med kampanjen vill vi påminna att en lycklig hund i ett lyckligt hem kräver omsorgsfull eftertanke och bakgrundsarbete före hunden skaffas. Materialen för kampanjen berättar att det finns skillnader mellan hundar. Väsentligt är att fundera om den egna vardagen rymmer en hund och en hurdan hund som kunde vara lämplig för den egna livsstilen.

Vi uppmuntrar alla hundägare att på Hunddagen dela sina minnen om de egna förberedelserna inför hundens ankomst och om den gemensamma vardagen på sociala medier med hashtaggen #koiranpäivä2019 – låt oss tillsammans visa att när man äger en hund är det fråga om en livsstil! På Facebook kan du lyfta fram Hunddagen genom att ta i bruk en ram för din profilbild. Ramen hittar du med sökordet Koiranpäivä.

På Hunddagen och under nästa vecka har kenneldistrikt och olika lokala hundklubbar traditionellt arrangerat sina egna evenemang. Även i år ordnas evenemang för hela familjen på olika håll i Finland, där det är möjligt att bekanta sig med olika hundraser, hundsporter samt diskutera om ansvarsfull hundköp och hundägarskap.

Mera information om evenemang på Hunddagen hittar du här

Ytterligare information om Hunddagen:

Finska Kennelklubbens kommunikationsavdelning

viestinta@kennelliitto.fi